Tři zemřeli na podchlazení krátce po vytažení z vody, dalších pět se nadále pohřešuje, přičemž při nízké teplotě vody Severního moře již s největší pravděpodobností nelze očekávat, že by byli ještě naživu. Britské námořnictvo proto dnes 20 hodin po neštěstí další pátrání zastavilo, napsala agentura DPA.

Bezprostředně po nehodě záchranáři z vody vylovili deset členů posádky, tři z nich ale zemřeli v důsledku podchlazení. Zbývajících sedm bylo vrtulníkem přepraveno do nemocnice v Lerwicku na Shetlandských ostrovech. Záchranáři nevylučují, že pohřešovaní mohou být stále ještě uvězněni uvnitř remorkéru. Mezi nimi jsou i patnáctiletý plavčík, v moderní terminologii označovaný jako lodní praktikant, a jeho otec. Ve vodě teplé pouhých pět stupňů Celsia dávali záchranáři trosečníkům jen malou naději na přežití, "i kdyby si v lodi našli nějakou vzduchovou kapsu".

Do pátrání se zapojily dva vrtulníky a průzkumná loď britského námořnictva. Převrácený remorkér se sice drží na hladině dnem vzhůru, ale ani nasazení potápěčů a dálkově ovládané miniponorky, která umí čidly zjistit v měřených místech tělesnou teplotu, nepřineslo stopy po pětici nezvěstných. Záchranná akce se tak nyní změní ve vyprošťovací - převrácený remorkér má být odvlečen k přístavu.

Norský remorkér Bourbon Dolphin se z dosud neznámé příčiny převrhl, když odplouval od vrtné plošiny asi 120 kilometrů severně od skotských Shetlandských ostrovů. Podle některých hlášení vál tehdy silný vítr, ten sám by ale neměl k převrácení lodi stačit. Média spekulovala, že loď mohla kotvou zachytit o podvodní ukotvení těžební platformy, u které předtím přistála, a trhnutí ji mohlo spolu s větrem převrátit. Britské námořní orgány ale zatím tuto hypotézu nepotvrdily a oznámily, že příčina neštěstí musí být podrobně vyšetřena.

Bourbon Dolphin byl zcela moderní loď, postavená v roce 2006 a určená k vlečení a ukotvování plovoucích plošin používaných pro těžbu ropy a zemního plynu v Severním moři. V provozu dosud neměla žádné problémy. Jeden z přeživších námořníků Anje Nilsen popsal nehodu jako "bleskovou". "Všechno šlo strašně rychle, loď se najednou začala naklánět a vzápětí byla dnem vzhůru." On sám byl ve vodě 25 minut, než byl zachráněn, a vzhledem k ledové vodě a stavu paniky měl akutní problémy s dýcháním.