Na jednom z největších stavebních projektů posledních let, který stál přes 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard Kč), pracovalo 30.000 lidí. Použito bylo 4,4 milionu metrů krychlových betonu a stavělo se devět let.

Rozšíření kanálu, kterým nyní proudí asi šest procent světového obchodu, umožní proplout lodím až s třikrát větší kapacitou. Komory nových zdymadel budou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla - takzvané post-panamax lodě, které pojmou až 14.000 kontejnerů.

Provozovatel průplavu, státní Úřad pro Panamský průplav (ACP), očekává ročně až dvojnásobné množství přepraveného nákladu. Nyní Panamským průplavem propluje loď o nosnosti nejvýše 79.000 tun, nově to má být až 170.000 tun.

Modernizace kanálu, která je největším jeho rozšířením od výstavby v roce 1914, mimo jiné zlevní dopravu asijského zboží na východ USA a poskytne Číně lepší přístup k latinskoamerické ropě i dalšímu zboží. Velké lodě už totiž nebudou muset obeplouvat jižní Ameriku kolem Hornova mysu.

Mezi desítkami pozvaných státníků je i španělský král Felipe VI. nebo bývalý americký prezident James Carter, který v roce 1977 podepsal smlouvu o navrácení správy průplavu pod plnou kontrolu Panamy od 31. prosince 1999. Panamský průplav postavily v letech 1904-1914 Spojené státy, které ho pak provozovaly a platily Panamě roční poplatek.