Oznámil to v úterý představitel ruských záchranářů Igor Paňšin. V lodní herně se podle různících se údajů agentur může nalézat třicítka až padesátka mrtvých dětí. Víkendové neštěstí na Volze si vyžádalo více než stovku lidských životů.
Výletní loď, postavená v roce 1955 v bývalém Československu, se v neděli potopila na řece Volze nedaleko Kazaně, správního střediska Tatarstánu. Rusko dnes za oběti neštěstí drží státní smutek. Vlajky jsou na půl žerdi, zrušeny jsou zábavné pořady, v chrámech se slouží bohoslužby na památku obětí, kterých může být až 129.
Bilance neštěstí dosud není definitivní, protože údaje o počtu osob na palubě a tedy i o počtu zmařených životů se rozcházejí a potápěči stále pátrají v kalné vodě ve vraku po nezvěstných.
79 zachráněných
Podle ministerstva pro mimořádné události se zachránilo jen 79 z 208 lidí na palubě, včetně nezaregistrovaných cestujících, a doposud se podařilo identifikovat 41 z více než šedesátky vylovených těl, včetně kapitána lodi. Podle agentury RIA Novosti však čtyři pasažéři, vedení v seznamech, nakonec na loď nenastoupili.
Odpověď na otázku o příčinách zkázy zřejmě dá až vyzdvižení vraku z téměř dvacetimetrové hlubiny; tuto operaci chystají v příštích dnech stejní armádní experti, kteří už vyzdvihli ze dna Barentsova moře jadernou ponorku Kursk. Vyšetřovatelé předběžně vinu za nedělní neštěstí připisují především špatnému technickému stavu letité výletní lodi. Média spekulují i o dalších možných faktorech katastrofy, včetně počasí a chyb posádky. Ruský prezident Dmitrij Medveděv ještě v pondělí nařídil kompletní prověrku dalších plavidel pro přepravu cestujících, protože se lze obávat, že Bulgarija nebyla výjimkou pokud jde o technické problémy.
Zastaralé stroje
Ze 120 výletních lodí plavících se po řekách v evropské části Ruska bylo podle sdružení cestovních kanceláří sedmdesát postaveno už před čtyřiceti lety, zbývající jsou 25 až 30 let staré. Podle ministerstva dopravy byla stovka z 1500 říčních lodí postavena před rokem 1956. Podle statistického úřadu je zase říčních lodí starších 50 let devět procent, 16 procent se plaví přes 40 let, čtvrtina je starší 30 let, třetina má přes 20 let. Lodí postavených v posledních deseti letech je v Rusku jen necelých šest procent.
Podle úterního komentáře listu Vedomosti však prezidentův pokyn zkontrolovat plavidla, podobně jako zákaz letů letounů typů Tu-134 a An-24 po posledních nehodách, naprosto neodpovídá skutečným rozměrům problému s katastrofálně opotřebovanou dopravní infrastrukturou, která místo jednorázových zákazů a kontrol vyžaduje zásadní modernizaci. Nemělo by to však dopadnout jako v případě vládního programu „šrotovného“, díky kterému na ruské silnice, kde každým rokem umírá ještě více lidí než ve vodě či vzduchu, vyjela nová porce konstrukčně zastaralých vozidel z domácích automobilek.
Čtěte také: Tragédie na Volze: Potápěči našli 110 mrtvých