Vyšetřovatelé i oficiální činitelé nejsou ochotní připustit, že by pilot úmyslně způsobil pád stroje – a to i v případě, že důkazy jsou víc než přesvědčivé.

Před deseti lety američtí vyšetřovatelé předložili závěrečnou zprávu o nehodě z roku 1999, kdy se let společnosti EgyptAir číslo 990 zřítil do Atlantiku nedaleko ostrova Nantucket v Massachusetts. Zahynulo všech 217 lidí na palubě. Vyšetřovatelé došli k závěru, že se druhý pilot Gamál Batútí ocitl sám v kokpitu, vypnul autopilota, namířil letadlo dolů a klidně opakoval větu: „Spoléhám na Boha" – celkem jedenáctkrát.

I když Národní úřad pro bezpečnosti dopravy (NTSB) dospěl k závěru, že nehodu způsobil čin druhého pilota, ve 160stránkové zprávě ani jednou nepoužil slovo „sebevražda". Namísto toho uvedl, že důvod jeho činu „nebyl zjištěn". Přesto egyptské úřady odmítly i tento náznak a namísto toho vydaly vlastní závěry, podle nichž pád letadla způsobila mechanická příčina.

Zkoumá se i v Mosambiku

Podobné rozpory panovaly i při vyšetřování příčin nehody letadla společnosti SilkAir letu číslo 185, který se v roce 1997 zřítil do řeky na trase z indonéské Jakarty do Singapuru. Zahynulo všech 104 osob na palubě. Americké vyšetřování zjistilo, že pád letounu byl způsoben úmyslně, ale indonéští vyšetřovatelé došli k závěru, že příčinu zjistit nelze.

Mosambičtí vyšetřovatelé zkoumají nehodu letadla, při níž v listopadu loňského roku zahynulo 33 lidí. Podle předběžného šetření se zdá, že pilot letadla společnosti Mozambican Airline mířícího do Angoly ho poslal k zemi úmyslně. Nyní se pátrá po možných motivech.

Sebevražedné myšlenky

Studie, kterou v letošním roce vypracoval americký Federální úřad pro letectví (FAA), uvádí, že přinejmenším v USA zůstává létání značně bezpečným způsobem dopravy a sebevraždy pilotů jsou velmi zřídkavé. Studie zjistila, že během deseti let do roku 2012 jen osm z 2758 leteckých nehod se smrtelnými následky v USA způsobila sebevražda pilota. To představuje pouhých 0,3 procenta. Všech osm pilotů-sebevrahů byli podle studie muži, všichni měli v krvi zjištěnou přítomnost alkoholu a dva také užívali antidepresiva.

Zjištěné případy sahaly od pilota, který slavil 21. narozeniny a dočkal se odmítnutí od ženy, až po jeho 69letého kolegu, který měl problémy s alkoholem a vyhrožoval, že v letadle spáchá sebevraždu. V sedmi případech se zabil jen pilot, v osmém spolu s ním jeden cestující.

„Sebevraždy spáchané s pomocí letadla jsou tragické a záměrné události, které je těžké předpovídat a je nesnadné jim předejít," uvedla zpráva FAA, která dodala, že tyto sebevraždy „jsou pravděpodobně nejméně hlášené a nejméně přiznávané".

V nejméně jednom známém případu velká mezinárodní letecká společnost dovolila pilotovi, který přiznal sebevražedné myšlenky, dále létat. Pokračoval v létání téměř tři roky bez nehody, a pak v roce 1982 podal výpověď kvůli vážné obsesivně-kompulzivní poruše, úzkosti a depresi.

Australský list The Sydney Morning Herald uvedl, že pilot letecké společnosti Qantas několikrát bojoval s nutkavou touhou vypnout motory letadla. Jednou během letu do Singapuru se jeho prsty „nedobrovolně" blížily ke startovacím spínačům, a on si „musel znehybnit levou ruku, aby toto nutkání potlačil". Se svými nutkáními se svěřil kolegům, dodal list. Pilota poté vyšetřilo několik lékařů, kteří nakonec rozhodli, že je způsobilý dál létat.