Deník

Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odysey

Washington /VIDEO/ – Amatérští astronomové objevili na snímcích Marsu pořízených sondou Mars Reconnaissance Orbiter nezvykle tvarovanou skálu. Skála na záběrech připomíná monolit vytvořený mimozemskou civilizací ve filmu 2001: Vesmírná odysea, uvedl server Space.com.

18.4.2012 4

Skála na snímcích Marsu připomíná monolit z Vesmírné odyseyFoto: i.space.com

Američtí astronomové se však domnívají, že skála je přirozeného původu a že její nezvyklý tvar na záběrech je dán nedostatečným rozlišením fotoaparátu.

Mars Reconnaissance Orbiter vyfotografoval tajuplnou skálu už před několika roky, nyní se ale na internetu začaly rozbíhat diskuse o jejím původu. Spekulace rozpoutala především podobnost skály s monolitem, který se objevuje ve filmu Stanleyho Kubricka natočeném podle předlohy Arthura C. Clarka.

Astronom Jonathon Hill z Arizonské státní univerzity však tvrdí, že skála na snímcích je jen kamenem, jehož tvar zhruba připomíná kvádr. Nezvykle ostré hrany předmětu na záběrech vysvětluje malým rozlišením, které mají fotoaparáty sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Ty dokážou snímat povrch rudé planety v rozlišení asi 30 centimetrů na jeden obrazový bod.

„Když máte příliš malé rozlišení, předměty mívají hranaté tvary, protože obrazové body jsou čtvercové. Jakákoli křivka bude při dostatečném omezení rozlišení vypadat jako řada rovných linek,“ řekl Hill. Podle něj stín předmětu navíc vytváří zrakový klam ohledně výšky skály na Marsu. Stín je prý dlouhý kvůli tomu, že ho sonda zaznamenala v době, kdy bylo slunce nízko nad obzorem.

Podle Hilla umístění skály pod útesem mezi mnoha dalšími balvany naznačuje, že se „tajemný předmět“ kdysi od útesu odtrhl a zřítil na své současné místo. Astronom přitom konstatuje, že poloha monolitu sama o sobě mluví proti teorii, že by právě sem nějaká cizí civilizace umístila nějakou památku na svou návštěvu.

„Pokud bych já chtěl někde postavit monolit, bylo by toto místo posledním, kam bych ho dal,“ řekl Hill. „Úlomky padající z útesu by velmi brzy – z geologického měřítka – monolit zakryly,“ dodal.

18.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 4

Andrej Babiš.

ANALÝZA DENÍKU: Voliči hlasovali proti klasice

Kateřina Perknerová.

Pohledem Kateřiny Perknerové: Konec starých časů

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Nejmladšího a nejstaršího poslance dělí 58 let

V nové Poslanecké sněmovně zasedne zároveň nejmladší i nejstarší poslanec v historii Česka. Do poslanecké lavice usedne devětasedmdesátiletý Karel Schwarzenberg, který byl zvolen za TOP 09. Dosud patřilo prvenství nejstaršího poslance Zdeňku Jičínskému, kterému bylo při zvolení v roce 2006 77 let. Naopak nejmladším zástupcem bude Schwarzenbergův partajní kolega Dominik Feri, kterému je 21 let, tři měsíce a deset dní. Oba dva kandidovali v Praze.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.