Vydavatelé Collinsova slovníku uvedli, že první výskyt slova brexit byl zaznamenán v roce 2013, letos ale četnost jeho použití vzrostla o více než 3400 procent. Důvodem bylo červnové referendum, v němž si Britové odhlasovali vystoupení z EU. Takový nárůst výskytu slova je "neslýchaný", konstatovali vydavatelé.

"Brexit je pravděpodobně nejvýznamnějším příspěvkem politické sféry do anglického jazyka za více než 40 let; od doby, kdy aféra Watergate obohatila komentátory a komiky příponou -gate, která dodává každému incidentu a skandálu na závažnosti," prohlásila Helen Newsteadová, která zodpovídá za jazykový obsah Collinsova slovníku.

Podle Newsteadové se slovo brexit (složené ze slov Britain a exit) "prokázalo jako ještě užitečnější a přizpůsobivější" než slovo Watergate. Výraz inspiroval vznik řady dalších novotvarů jako bremain (Britain a remain) pro setrvání Británie v EU či bremorse (Britain a remorse) pro lítost nad výsledkem referenda.

Různé slovní hříčky pak na sebe nenechaly dlouho čekat. Rozchod herců Angeliny Jolieové a Brada Pitta tak byl označen za BrexPitt či Bradxit, ohlášený konec reprezentační kariéry argentinského fotbalisty Lionela Messiho (který si nakonec pětinásobný nejlepší fotbalista světa rozmyslel) zase dostal přízvisko Mexit.

Mezi další uchazeče o slovo roku patřil podle slovníku výraz trumpismus. "Trump není prvním politikem, jehož jméno bylo do jazyka začleněno; dalšími příklady jsou třeba thatcherismus (politika britské expremiérky Margaret Thatcherové) nebo reaganomika (ekonomické změny provedené bývalým americkým prezidentem USA Ronaldem Reaganem po jeho zvolení v roce 1981)," prohlásila Newsteadová.

Velký nárůst popularity zaznamenalo v angličtině také dánské slovo "hygge", kterému asi nejblíže odpovídá český výraz "pohoda", ať už ji člověk zažívá na společném výletě s rodinou, nebo třeba když sedí večer zabalený do deky na terase a popíjí s přáteli víno. Právě schopnost těšit se z takových krásných maličkostí je mnohými považována za důvod, proč se Dánové pravidelně umísťují na předních příčkách žebříčků nejšťastnějších národů světa.

Generace sněhových vloček

Mezi deseti uchazeči o titul slovo roku se na seznamu vydavatelů Collinsova slovníku objevilo rovněž sousloví "generace sněhových vloček" (snowflake generation) pro mladé lidi stávajícího desetiletí, kteří jsou vnímáni jako méně odolní, než byly předchozí generace.

Z internetové oblasti je výraz sharenting (share a parenting), tedy sdílení pokroku dětí rodiči na sociálních sítích. Jiným módním slovem je výraz uberizace (uberization), který je odvozen od názvu taxislužby Uber a označuje nový podnikatelský model, kdy je nabízení služeb založeno na přímém kontaktu mezi zákazníkem a dodavatelem, obvykle prostřednictvím mobilních technologií.

Collinsův slovník upozorňuje také na rozmáhající se spojení "dude food" používané pro "rychlé občerstvení, jako jsou hamburgery či párky v rohlíku, které s oblibou konzumují muži". Anebo zkratkové slovo JOMO (joy of missing out), které se používá, když si člověk dokáže užívat daný okamžik a netrápí ho, že lidé na jiném místě se třeba mohou bavit lépe. Také toto slovo souvisí s mobilními technologiemi - je totiž reakcí na neustálé kontrolování aktivit přátel na sociálních sítích.