Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sonda zůstává bez spojení, mise je asi ztracena

Moskva - Navázat spojení s ruskou meziplanetární sondou Fobos-Grunt, která po úterním startu do vesmíru nedokázala nabrat kurz k Marsu, se nepovedlo.

10.11.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: NASA

Oznámila to dnes agentura Interfax s odvoláním na nejmenovaný zdroj z kosmodromu Bajkonur. "Šance, že se sondu podaří oživit a přimět letět k Marsu, je podle odborníků krajně nízká," dodal.

"Až dosud všechny pokusy dostat na palubu pokyny programátorů nevedly k úspěchu. Během noci bylo takových pokusů několik, včetně využití speciálního zařízení na Bajkonuru," potvrdil jiný zdroj z ruské vesmírné agentury Roskosmos.

Další pokusy mají podle agentury ITAR-TASS následovat dnes večer nebo v pátek ráno.

Mezitím se také objevily optimističtější předpovědi. Sonda by se podle expertů citovaných Interfaxem mohla udržet na oběžné dráze i několik týdnů, možná déle než měsíc. Původní odhady počítaly s pěti až deseti dny. Stanice si také udržuje správnou orientaci vůči Slunci a má rozložené panely slunečních baterií. Z oběžné dráhy 250-350 kilometrů nad Zemí ztrácí sonda každých 24 hodin asi dva kilometry výšky, a to je také méně, než se původně počítalo. To vše dává letovým inženýrům více času na pokusy navázat spojení se sondou a přeprogramovat ji na let k Marsu.
Na druhé straně někteří specialisté tvrdí, že přístroj byl do kosmu vypuštěn "syrový", s nedodělky. "Riskovali jsme. Snažili jsme se vyskočit příliš vysoko," prohlásil Igor Lisov z časopisu Novosti kosmonavtiki.

Fobos-Grunt se sice po 668 vteřinách letu zdárně oddělil od nosné rakety, ale poté nezamířil k zamýšlenému cíli, měsíci Marsu Phobosu, odkud měl dopravit na Zemi vzorky z povrchu a kontejnery s mikroorganismy, které měly sloužit k potvrzení či vyvrácení hypotéz o zanesení života na Zemi z vesmíru. Motory sondy se ale nezažehly, což podle expertů mohlo zavinit buď selhání techniky, či chyba v počítačovém programu. V druhém případě by záchrana ještě mohla být možná.

I kdyby se sondu podařilo navést na správnou dráhu, může se mezitím Mars natolik vzdálit, že sondě nebude stačit palivo k letu na Phobos a zpět.

Americký expert na ruský vesmírný program a bývalý pracovník NASA James Oberg už varoval, že pokud se sondu nepodaří zachránit, Fobos-Grunt se může přeměnit v nejnebezpečnější kosmický aparát, jaký se kdy na Zemi zřítil. Na palubě jsou totiž tuny toxického paliva, které by podle Oberga mohlo zmrznout a tak přečkat průlet atmosférou. Ale jiní odborníci, citovaní agenturou AP, předpokládají, že palivo zůstane nejspíše v tekutém stavu, a proto v atmosféře neškodně shoří. Sonda nese také několik gramů radioaktivního kobaltu-57 jako zdroj gamma záření pro spektrometr.

Rovněž podle šéfa České kosmické kanceláře (CSO) Jana Koláře je malá pravděpodobnost, že by palivo v nebezpečné podobě dopadlo až na zemský povrch. "Spíš je pravděpodobné, že drtivá většina, myslím si, že téměř všechno, by shořelo v atmosféře," řekl ČTK Kolář.

I expert na astronautiku z české Akademie věd Antonín Vítek je přesvědčen, že palivové nádrže shoří v atmosféře a palivo, kterého je kolem sedmi až osmi tun, se rozptýlí ve značné výšce.

Startem sondy chtělo Rusko zacelit mnohaletou mezeru ve vlastním výzkumu planet. Náklady na ambiciózní projekt dosáhly pěti miliard rublů (2,9 miliardy korun), sama sonda byla pojištěna na 1,2 miliardy rublů.

Poslední ruské výpravy k Marsu provázela smůla. V listopadu 1996 se krátce po startu raketa s družicí zřítila do Tichého oceánu. Ze 16 sovětských misí k rudé planetě uspělo jen pět. Lety k Venuši měly daleko příznivější bilanci, poslední se ale uskutečnily v polovině 80. let.

"Pro Rusy je Mars velkým neštěstím, protože zatímco k Venuši se jim podařilo vyslat řadu automatů, které tam úspěšně pracovaly, tak k Marsu ne," konstatoval publicista a znalec vesmírných misí Karel Pacner.

Ruský kosmický program se poslední dobou potýká s nezdary. Letos 24. srpna havarovala vesmírná loď Progress s nákladem pro Mezinárodní vesmírnou stanici ISS. O šest dní dříve se nepovedlo ani vynést na oběžnou dráhu komunikační družici Express, už 1. února se nezdařil let s vojenskou družicí a loni v prosinci spadly do Tichého oceánu tři družice ruského navigačního systému Glonass. Neúspěchy stály šéfa Roskosmosu Anatolije Perminova místo.

Autor: ČTK

10.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Unikátní bronzový kotel musel k lékařům.
11

FOTOGALERIE: Bronzové vědro přepisuje historii východních Čech

Prezidentem by se stal Zeman. Volilo by jej 41,5 procenta. Druhý by byl Drahoš

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše by volilo 30,5 procenta lidí a textaře Michala Horáčka 16,5 procenta. Další kandidáti mají výrazný odstup. Na čtvrtém místě je bývalý premiér Mirek Topolánek se čtyřmi procenty.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT