Média nadále spekulují, co mohlo tragickou havárii způsobit. Pozornost se přitom soustředí právě na strojvedoucího, který údajně již přiznal, že vlak povolenou rychlost výrazně překročil. Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z černých skříněk: regionální list La Voz de Galicia dnes s odvoláním na vyšetřovatele napsal, že vlak jel na inkriminovaném místě rychlostí 190 kilometrů v hodině. Povolené maximum přitom bylo 80 kilometrů v hodině.

Železniční odbory ale varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem nehody mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika.

Výslech 52letého strojvedoucího, který nehodu přežil bez vážnějších zranění, by měl vyšetřování výrazně posunout. Muž zatím nebyl zatčen, leží v nemocnici, kde ho hlídá policie. Podle mluvčí soudu, který na vyšetřování dohlíží, se policisté na výslech chystají, dnes k němu ale ještě nepřikročí. Ačkoli právě strojvedoucího už média pasovala do role hlavního podezřelého, oficiálně není o příčinách nehody stále nic známo.

Rychlovlak Alvia státní železniční společnosti Renfe jel ve středu z Madridu do města Ferrol na severozápadě Španělska. Vykolejil v ostré zatáčce před 21:00 SELČ, jen několik minut před plánovaným příjezdem na nádraží v Santiagu de Compostela. Podle odhadů na místě více než dvojnásobně překročil povolenou rychlost. Osm vagónů sjelo z trati, některé narazily do betonových zábran, jiné se převrátily na náspu a začaly hořet.

80 mrtvých, dvě stovky zraněných

Nehoda si kromě 80 mrtvých vyžádala i téměř dvě stovky zraněných: 94 z nich je stále v nemocnicích, z toho 30 v kritickém stavu. Sedm obětí ještě nebylo identifikováno. Mezi mrtvými je podle posledních informací jeden Američan a jeden Ital, cizinci byli i mezi zraněnými. Češi mezi oběťmi nejsou.

Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak ještě před cestou prošel standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Dopravce zároveň informoval, že strojvedoucí Francisco José Garzón byl zaměstnancem s třicetiletou praxí, který na trati z Madridu na severozápad Španělska jezdil déle než rok. Některé deníky však citovaly z jeho profilu na Facebooku, kde se chlubil, že řídí vlaky v obrovských rychlostech. Profil byl ve čtvrtek zablokován.

Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže jej zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál – tedy i v místě nehody – funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.

Zdroj: Youtube