Pokud by kontrolní systém letadla, který informuje o stavu podstatných součástí stroje, fungoval správně, piloti by věděli, že se jim při startu nepodařilo vysunout klapky.

Takto však pokračovali dále v jízdě a připravovali se na odlepení se od ranveje. Těsně nad ní sjeli ze směru a letadlo se po páduvzňalo.

Předběžné výsledky vyšetřování nehody z 20. srpna zveřejnil španělský list El Pais.

Společnost SAS, které aerolinky Spanair patří, se ke zjištěním nevyjádřila. Podobně skoupý na slovobyl i španělský ministr vnitra Alfredo Peréz Rubalcaba, jenž hodlá vydat prohlášení až po uzavření vyšetřování.

„Počkáme, až bude zpráva uzavřena, abychom zjistili, co se stalo. Existuje mnoho teorií,“ prohlásil Rubalcaba.

Údaje z černé skříňky prozradily, že u letadla došlo náhle k poklesu výkonu. Stroj se vznesl pouhých 12 metrů nad ranvej, když ztrátu výkonu oznámil palubní počítač.

Vyšetřování má podle El Pais prokázat, zda chyba kontrolního systému, nevysunutí klapek a přehřátí jedné z pojistek letadla těsně před startem, které se technici ještě pokusili opravit,souvisejí.