Zřícený letoun Avro RJ85 byl podle stanice BBC jediným funkčním strojem aerolinek a zčásti byl ve vlastnictví pilota. Společnost LaMia byla založena loni. Vlastní sice tři letadla, ale dvě z nich jsou právě v opravě. Pilot před pádem žádal nedaleko Medellínu o povolení k přistání, protože neměl palivo a stroj měl výpadek elektřiny.

Na trase z Bolívie bylo několik možností k dotankování. Podle brazilského listu O Globo pilot nemohl tankovat v Cobiji na brazilsko-bolivijské hranici, protože tam kvůli zpožděnému startu dorazil příliš pozdě a toto letiště v noci není v provozu. Další možností byla Bogotá, ale pilot ji minul a zamířil rovnou do Medellínu.

Zástupce společnosti LaMia Gustavo Vargas řekl, že rozhodnutí učinil pilot. "Myslel si, že mu palivo vystačí," řekl. Když se stroj blížil k Medellínu, požádal pilot o povolení k mimořádnému přistání, ale formální tísňové volání nevyslal.

Podle neoficiálních zpráv z letiště v bolivijském Santa Cruz, z nějž letadlo startovalo, je zachyceno v dokumentaci týkající se letadla společnosti LaMia, že ve stroji není dost paliva na celou trasu, jež měřila přes 2900 kilometrů.

Skříňky s informacemi o letu budou poslány do Británie, kde bylo letadlo vyrobeno. Nezodpovězeno zůstává, proč letadlo nemělo natankovánu palivovou rezervu aspoň na půl hodiny, jak předpokládají předpisy. Vyloučeno není, že ji mělo, ale že palivo někudy unikalo. Na přistání navíc dostal přednost jiný stroj, který měl rovněž problémy, zatímco letadlo společnosti LaMia dostalo pokyn kroužit a vyčkat. Není jasné, zda posádka jasně vysvětlila, v jak naléhavé situaci se nachází. Podle údajů z radaru letadlo kroužilo ve vzduchu 13 minut ve vzdálenosti asi tří nebo čtyři minut od letiště.

Na palubě byl brazilský fotbalový tým Chapecoense, z nějž přežily tři osoby. Dalšími přeživšími jsou dva členové posádky a jeden novinář.