Zákazníky šokovalo rozhodnutí oblíbeného amerického řetězce Starbucks přidat do italské nabídky káv nápoje s olivovým olejem. Šéf společnosti Howard Schultz si však jejich chuť pochvaluje. Olivový olej podle něj přidává pití „nečekanou sametovou a máslovou chuť“.

Nová řada s názvem Oleato bude obsahovat ledové protřepávané espresso a latte s olivovým olejem spařené ovesným mlékem. K zakoupení bude i ledová varianta připravovaná s vanilkovou pěnou. Všechny nápoje z této řady budou obsahovat extra panenský olivový olej Partanna, který má v Itálii tradici už přes sto let. Baristé ho budou míchat s kávou značky arabica.

Olej a káva

„Za více než 40 let si nepamatuji okamžik, kdy bych byl více nadšený,“ citoval portál BBC Schultze. Nápad na nezvyklou přísadu kávy ho napadl během výletu na Sicílii. Nechal se inspirovat italským zvykem jíst lžičku olivového oleje denně.

Šálek kávy - Ilustrační foto
Káva zdražila, Češi ji hledají ve slevě. Jak rostla cena u zrnkové či rozpustné

Hlavní vývojářka nápojů Starbucks Amy Dilgerová se dle svých slov inspirovala jídly jako je řecký jogurt s kapkou olivového oleje. Přidaný olej se podle ní perfektně hodí k jemným čokoládovým tónům kávy. „Byl jsem naprosto ohromen jedinečnou chutí a vytvořenou texturou, která se vytvořila po přidání extra panenského olivového oleje Partanna do kávy Starbucks,“ řekl Schultz.

Odpor Italů

Inovativní káva s neobvyklou přísadou je pokusem Starbucks expandovat na italský trh. Kávová scéna v této temperamentní zemi je totiž velmi specifická a proslavená svými tradičními rodinnými kavárnami, které jsou nezávislé. Kavárenský řetězec má zatím v Itálii jen dvacet prodejen. Při otevření své první kavárny před pěti lety se přitom šéf společnosti setkal s odporem. „Nepřicházíme učit Italy, jak se dělá káva. Přicházíme sem s pokorou a respektem, abychom ukázali, co jsme se naučili,“ uvedl tehdy.

Nabídku káv s olivovým olejem chce ještě letos americká síť kaváren přinést i do jižní Kalifornie, Velké Británie, na střední Východ a do Japonska.

Obecně je olivový olej základem italské, řecké a španělské kuchyně a obsahuje zdraví prospěšné látky, včetně mononenasyncených mastných kyselin, vitamínů, minerálů a polyfenolů. Tuky v oleji by mohly mít pro člověka zdravotní přínosy, jako je energie trvající celý den a zdravější vlasy a pokožka. V loňském roce se dokonce na sociální síti TikTok stalo pití olivového oleje virální zábavou.

Chipsy, které chutnají jak cappuccinu

Starbucks však není jedinou společností, která se snaží své produkty ozvláštnit nevšední chutí. Značka bramborových lupínků Lay's na trh například málem uvedla chipsy s příchutí cappuccina. Byla jednou ze čtyř potenciálních nových příchutí pro uvedení na trh. Nakonec ale zvítězil zázvor s wasabi.

Káva
Proboha, tolik? Muž přivolal do kavárny policii, rozlítila ho cena espressa

Dalším produktem s neobvyklou příchutí je nepochybně hořčicová zmrzlina, kterou vytvořila značka French's ve spolupráci s Coolhausem u příležitosti národního dne hořčice.

Svou kolekci s podivnými příchutěmi má i společnost PepsiCo, která uvedla limitovanou edici obsahující příchutě s bonbóny marshmallow, grahamovými sušenkami a čokoládou. Ani další nápojový gigant, The Coca-Cola Company, není s exotičtějšími příchutěmi kolového nápoje pozadu. Na trh uvedl například nápoj s příchutí zázvoru, zeleného čaje nebo pomeranče.