S délkou devatenáct kilometrů je nově otevřená stavba nejdelším evropským mostem. Prvenství dosud patřilo s přibližně sedmnácti kilometry lisabonskému Vasco da Gama. Ruský most tvoří čtyřproudá silnice, jejíž kapacita je stanovena na 40 tisíc aut denně, a dvojice železničních kolejí. Zatím však bude otevřen pouze pro automobily. 

„Mnozí lidé nevěřili, že je výstavba tohoto mostu skutečně možná. Putin ale znovu ukázal, že i jeho nejambicióznější plány mohou být realizovány. Dnešek je proto důležitým dnem nejen kvůli praktickému přínosu mostu, ale i z hlediska jeho symboliky,“ citovala ruská média Putinova mluvčího Dmitrije Peskova.

Otevření silniční části Krymského mostu pojalo Rusko ve velkém stylu. Po rozsvícení zeleného světla semaforu se po něm projela kolona automobilů tvořena kamazy a jeřáby či míchačkami stavebních podniků, které se podílely na jeho výstavbě. Za volantem prvního vozu přitom seděl ruský prezident Vladimir Putin.

Slavnostní otevření Krymského mostu:

Zdroj: Youtube

Výstavba Krymského mostu, na níž se podle agentury TASS podílelo 3500 ruských inženýrů, trvala pouhé dva roky. Pro srovnání, most Vasco da Gamy vznikal o rok déle. Jak upozornil ruský kosmonaut Anton Škaplerov, postup stavebních prací bylo možno sledovat i z oběžné dráhy.

Celková cena mostu je odhadována na přibližně 228 miliard rublů (v přepočtu téměř 77 miliard korun), přičemž stavitelé na něj dávají záruku na sto let. Velkolepá stavba je proto konstruována tak, aby vydržela zemětřesení, silný vítr i zamrzání mořské hladiny.

Zvláštností mostu je, že celkem 7,5 kilometru z celkové délky stavby vede poměrně vysoko nad mořem. Na jednom místě se zvedá až do výšky 35 metrů nad hladinu, aby pod ním mohly proplout lodě, přičemž námořní trasu překlenují ocelové oblouky dlouhé 227 metrů a vážící šest tisíc tun.

Až do konce roku 2017 nebyla stavba oficiálně pojmenována. Poté však na internetových stránkách nazovimost.rf proběhlo hlasování, jehož prostřednictvím bylo vybráno jméno. Mezi navrhovanými variantami byly například Kerčský most, Most přátelství či Spojovací most. Čtyřiašedesát procent respondentů ankety se vyslovilo pro Krymský most.  

Výstavba mostu vyvolala ostrou reakci ukrajinských úřadů, které ji považují za nelegální. Krymský most je trnem v oku i pro Lenura Isljamova, jednoho z předáků krymsko-tatarského Medžlisu, tedy neoficiálního národního parlamentu. Ten předem avizoval, že udělá všechno proto, aby zabránil provozu na mostu.

Ukrajinské úřady ale nezůstaly jen u slov. „Kyjev se rozhodl, že se nám pomstí za Krymský most. Do našich kanceláří dnes vtrhli příslušnici ukrajinské rozvědky. Nefunguje nám internet, ani telefony,“ napsala na sociálních sítích šéfredaktorka ruské zpravodajské televize RT Margarita Simonjanová.

Rusové naopak přivítali slavnostní otevření mostu s nadšením. Zatímco státní kanál Rossija o něm mluví jako o „grandiózní stavbě“, podle agentury TASS se jedná o „stavbu století“. Ruští politici si pak od jeho otevření slibují zejména levnější potraviny a zboží i vznik nových pracovních míst v oblasti východního Krymu.

Výstavba Krymského mostu: 

Zdroj: Youtube