„Řidič je oslňován zepředu i ze zpětného zrcátka, očím to škodí,“ upozorňuje optik Walter Schuster.

Nikdo navíc neprokázal, že zapnuté reflektory aut i přes den zachrání na silnicích životy. „Tři čtvrtiny řidičů si stěžují, že chodce, děti, cyklisty nebo jiné neosvětlené objekty, v osvětlené koloně mnohem snadněji přehlédnou,“ uvádí studie autoklubu Arbö.

Rozsvícené auto vysaje z peněženek řidičů stovku eur ročně navíc, v přepočtu 2800 korun. Zapnuté žárovky spolykají ročně o 25 litrů benzinu víc. To je za 34 eur. A jen v Rakousku to obnáší 338 tisíc tun oxidu uhličitého.

„Rozsvícená světla znamenají také zvýšenou zátěž pro motor, tedy více výfukových plynů,“ tvrdí technik autoklubu. Právě kysličník uhličitý z výfuků přispívá k oteplování planety. Dalších 56 eur stojí ročně samotné žárovky, které je potřeba častěji měnit.

Ministr dopravy Werner Faymann slíbil: „Jestli se do léta neprokáže, že svícení přineslo větší bezpečí, navrhnu vypnutí světel.“ České ministerstvo životního prostředí sdělilo Deníku, že o omezení povinného svícení aut usilovat nebude. (oe24)