Rádio Svobodná Evropa (RFE), které je financováno Kongresem USA, zahájilo vysílání v roce 1951. K jeho první československé stanici se postupně přidaly i stanice dalších porobených zemí východního bloku.

Svobodná Evropa se stala pro občany totalitních zemí před rokem 1990 zdrojem nezávislých a pravdivých informací. Brzy po roce 1990 bylo vysílání pro tyto země s nástupem demokracie a svobody médií ukončeno.

V těchto dnech Svobodná Evropa oznámila obnovení stanice pro Maďarsko. S podobným zdůvodněním jako v roce 1951 zahájila vysílání. „Maďarský servis Rádia Svobodná Evropa/Rádia Svoboda, uzavřený po skončení studené války, byl 8. září opět spuštěn v odpovědi na silné zmenšení svobody médií,“ uvedla stanice na internetových stránkách. „Během posledních deseti let Orbánova vláda převzala přímo či nepřímo kontrolu nad většinou tisku,“ uvedla stanice, která bude provozovat v maďarštině internetové stránky.

Podle letošního hodnocení organizace Freedom House se maďarské vládě podařilo „výrazně utlumit kritickou žurnalistiku“.

Boj o univerzitu

Maďarsko se v hodnocení svobody tisku propadlo na 87. místo ve světě a bylo označeno za pouze „částečně svobodnou zemi“.

Pro stanici RFE bude pracovat v Maďarsku tým domácích novinářů, kteří budou kriticky popisovat situaci v zemi. Za jeden z prvních úkolů označil šéfredaktor stanice Gyula Csák situaci kolem budapešťské divadelní filmové univerzity (SZFE), kam se snaží vláda Viktora Orbána dosadit své vedení.