Gotthardský železniční tunel je se svou délkou přes 57 kilometrů nejdelším tunelem světa. Dosud tento primát držel japonský železniční tunel Seikan mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó, který je dlouhý téměř 54 kilometrů.

Stavba je současně i nejhlubším tunelem světa. Jedná se totiž o takzvaný úpatní tunel, což znamená, že vede od úpatí hlavního hřebenu k jeho úpatí na druhé straně a vyhýbá se tak složitému stoupání do vysokých výšek. V některých místech je i 2300 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira. Převýšení tunelu je minimální, maximálně vede ve výšce 550 metrů nad mořem a je téměř bez větších zatáček.

Stovky vlaků denně

Myšlenka na jeho vybudování pochází již z konce 40. let uplynulého století, jeho vybudování schválili Švýcaři v několika referendech a v roce 1996 začaly přípravné práce. V listopadu 1999 byly provedeny první odstřely a ražba skončila za velké slávy v roce 2010. Slavnostně byl otevřen letos 1. června. Při ražbě tunelu muselo na 2500 horníků, z nichž devět přišlo o život, odstranit na 13 milionů krychlových metrů hornin, což je například pětkrát více, než je obsah slavné Cheopsovy pyramidy.

Tunel začíná na severu u města Ersfeld, končí na jihu v Bodiu. Cesta mezi Curychem a Milánem se má díky tunelu zkrátit o 40 minut na zhruba tři hodiny a 26 minut. Maximální rychlost osobních vlaků byla stanovena na 200 km/h. Také nákladní vlaky budou moci na trase jezdit rychleji, a to až 160 kilometrů za hodinu, což je dvakrát více než dosud. Tunelem by mělo jezdit přibližně 300 osobních a nákladních vlaků denně.

Až o padesát procent méně kamionů

Cesta samotným tunelem trvá kolem 20 minut. Ekologové si od nového železničního spojení slibují snížení počtu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice, až o polovinu.

Tunel má dva tubusy o délce přes 57 kilometrů a šířce deset metrů, které jsou od sebe vzdáleny několik desítek metrů. Spolu s bočními, bezpečnostními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů. Jen pro představu: u nás bychom takovým tunelem dojeli z Prahy například do Kolína, Příbrami nebo do známé turistické obce Prčice.

Nouzový výstup 800 metrů pod povrchem

V tunelu se nacházejí dvě bezpečnostní stanice, Sedrun a Faido, ve kterých je umožněn přejezd souprav do sousedního tubusu a které jsou projektovány i jako pohotovostní stanice pro nouzové opuštění vlaku. Stanice Sedrun byla původně plánovaná jako zastávková, cestující by se do ní dopravovali výtahem dlouhým 800 metrů. Protože by provoz pro malou zastávku stál ročně desítky milionů korun, je sedrunská stanice jen nouzovým bodem tunelu.

Gotthardský tunel je součástí švýcarských tunelů, jejich výstavba má přijít asi na 370 miliard korun. Jen Gotthard samotný stál dosud 9,83 miliardy švýcarských franků (180 miliard korun).

První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882 ve velké nadmořské výšce. Železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami. V roce 1980 byl zprovozněn dálniční tunel pod Gotthardským průsmykem.

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světaZdroj: Deník