České benzinové pumpy na dálnicích dopadly v namátkovém testu rakouského autoklubu ÖAMTC nejlépe v Evropské unii. Inspektoři klubu navštívili v evropských zemích celkem 77 čerpadel a žádné z nich nedostalo známku „výtečně“, avšak v kategorii „velmi dobře“ se na první příčce umístila pumpa Kozlov-Černá studánka na české dálnici D1. Také další dvě testovaná dálniční čerpadla v Česku skončila v první desítce, uvádí na svých stránkách ÖAMTC.

„Celkově je nápadné, že v hodnocení dominují čerpadla ve východní Evropě, zejména v Česku,“ komentuje výsledky agentura APA. Na prvních pět míst test řadí dvě pumpy v Česku, dvě ve Slovinsku a jednu v Chorvatsku.

Na vítězné pumpě Kozlov-Černá studánka inspektoři ocenili téměř vše, počínaje včas umístěným poutačem se značkou pumpy a cenou paliv, přes perfektní stav všech zařízení až po vyblýskané toalety. Obchod čerpadla má bohatou nabídku zboží za „velmi výhodné ceny“, k tomu plně bezbariérový přístup. „S takovými hodnotami nedokázala ostatní testovaná čerpadla udržet krok,“ uvádí zpráva. Vítězné pumpě vytýká jen „průměrnou čistotu“ sedátek na záchodových mísách a neexistenci cedule informující o vzdálenosti k další pumpě.

Testem prošly čtyři české pumpy

V Česku byly testovány celkem čtyři pumpy, kromě kozlovské to byly Kladruby jih na D5, Brno-Starý Lískovec na D1 a Nupaky jih na D1.

Nejhorší, přímo odpudivou pumpu rakouští testující našli v Nizozemsku u De Buunderkampu na dálnici A12 mezi Utrechtem a Arnhemem. Čerpací stojany pro osobní auta a kamiony nejsou odděleny, nabídka zboží v obchodě nedostatečná, toaleta pro vozíčkáře žádná. Celkově sanitární zařízení vypadá dezolátně, jeho hygienická hodnota je ve stavu spíše ohrožujícím zdraví. „Dobrovolně zastavit u takové pumpy musí být pro každého motoristu zlým snem,“ napsali autoři testu.

Rakouské čerpací stanice se umístily v lepším středu se třemi „velmi dobře“, třemi „dostatečně“ a jednou „nedostatečně“. Nejhůře z nich dopadlo čerpadlo Schöneberg West na Brennerské dálnici A13 vedoucí do Itálie. Nejlépe naproti tomu čerpadlo Ansfelden Süd na Západní dálnici A1 u Lince. Vjezdy a výjezdy z rakouských čerpadel však vykazují řadu nedostatků.

Evropský průměr

V ostatní Evropě převládá podle testu průměr, bez negativních výstřelků, ale i bez kladných překvapení. Objevují se nedostatky typu „vzduch pouze za 50 eurocentů“, poplatky za záchody, předražený benzin, neuklizené toalety či neupravený personál. „Žádný řidič netouží něco takového zažít, a přesto se to stává,“ uzavírá test.

ÖAMTC uskutečnil test v 11 zemích za spolupráce 18 místních partnerských organizací. V Německu bylo testováno 12 čerpadel, ve Švýcarsku a Itálii po devíti, ve Francii a Španělsku po osmi. V „malých“ zemích jako Belgie, Česko, Slovinsko a Chorvatsko po čtyřech.

Každý inspektor postupoval podle jednotného hodnotícího systému s 80 body v osmi oblastech jako bezpečnost a přehlednost příjezdu a odjezdu, vlastní čerpání, shop, sanitární zařízení, hygiena a ceny. K porovnání cen byl sestaven jednotný nákupní koš. Všechny výsledky byly fotograficky zdokumentovány, inspektoři vystupovali v utajení jako běžní zákazníci.