Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trabantům a wartburgům zvoní v německých velkoměstech hrana

BERLÍN - Kvůli chystaným ekologickým zónám v centrech německých měst se od příštího roku čeká razantní pokles vozidel s vysokým obsahem vypouštěných škodlivin.

11.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Radek Weber

Hlavně na východě země začne zvonit hrana kultovním a ekologicky závadným autům s dvoutaktními motory Trabant a Wartburg, kterých jsou dosud registrovány desítky tisíc. Už nyní se mnozí majitelé snaží auta prodat. Jen v Berlíně je kolem 1 700 trabantů, po celém Německu se jich eviduje kolem 58 000.

Od 1. ledna budou mít starší auta například v německé metropoli zapovězen vjezd do rozsáhlého ekologického pásma, které bude ohraničovat okružní trasa městské rychlodráhy S-Bahn. Podle úřadů hlavního města se zákaz dotkne asi 70 000 osobních aut a 30 000 nákladních. V Německu začala od března platit směrnice, podle níž lze regulovat automobilový provoz z hlediska jemného prachu v ovzduší.

Zvýšené hodnoty jemného prachu se obvykle vyskytují u hlavních silnic a v autoprovozu vznikají mimo jiné třením pneumatik nebo řadicích a brzdných systémů. Letos v létě začnou první města na jihozápadě země - Stuttgart, Ludwigsburg, Leonberg, Schwäbisch Gmünd a Ilsfeld vytvářet ekologické zóny, kam nebudou smět vozidla s vysokým obsahem vypouštěných škodlivin. Většina měst ale zavedení plánuje až příští rok.

Opatření postihne hlavně starší dieselové vozy bez výfukových filtrů a benzinové buď bez katalyzátoru nebo jen s řízenými katalyzátory první generace. Kdo bude chtít vjíždět do chráněných pásem, musí si u zkušeben obstarat speciální nálepky na přední sklo. Zelená bude pro nejmodernější vozy, červená a žlutá pro starší, které ještě bude možné do zón vpustit.

Hamburk zatím o zavedení ekologické zóny neuvažuje, zatímco například Berlín nebo Frankfurt nad Mohanem od příštího roku ano. Na vjezd do těchto pásem upozorní řidiče zvláštní čtyřúhelníkové bílé značky s červeným kruhem a nápisem Umweltzone. Podobně to zvažují i Drážďany, Lipsko, Mnichov, Hannover, Essen, Düsseldorf či Kolín nad Rýnem.

Na internetové aukci eBay se už například objevují četné náhradní díly, ale také kompletní trabanty. Poptávka je však malá a nic nepomáhá ani blížící se 50. výročí tohoto produktu s plastovou karoserií z někdejší Německé demokratické republiky. Odhaduje se, že žádnou "propustku" do ekologických zón nedostane ze 46 milionů registrovaných vozidel až sedm milionů. Německá média nevylučují, že v případě přísného výkladu pravidla se jím budou muset řídit také automobilisté ze zahraničí a vyhledat německé zkušebny.

11.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman v Přerově
1 35

Prezidenta Zemana vítaly v Přerově červené trenýrky i aplaus fanoušků

Šéf labouristů Jeremy Corbyn.
6

Labouristé se nebrání novému referendu o brexitu. Záleží na dohodě s EU

Nové olomoucké tramvaje vyjedou do ulic. Nabijete si v nich i mobil

/FOTOGALERIE/ Vozový park olomouckého dopravního podniku se postupně rozrůstá o nové tramvaje. Z osmi vozů typu EVO1 a EVO1/o do města přijely zatím dva. Novým přírůstkem MHD se mohou cestující svést už tento víkend.

Skandál v Rakousku, blok za nevydání komunisty a protiútok Kapsche: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Další porážka pro Merkelovou. Její spojenec skončil ve vedení klubu CDU/CSU

Nečekanou porážku utrpěla v úterý na německé politické scéně kancléřka Angela Merkelová. Novým šéfem poslanců konzervativní unie CDU/CSU se totiž nestal Volker Kauder, ale jeho vyzyvatel Ralph Brinkhaus. Ten získal 125 hlasů z 239 odevzdaných, dva poslanci se hlasování zdrželi.  

Inspekce: Pumpy na Děčínsku či Klatovsku nabízely nekvalitní benzin

Staré motory dokázaly jezdit skoro na cokoli, co aspoň trochu hořelo. Dnešní moderní agregáty jsou ovšem na kvalitu paliva velmi citlivé.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT