Hlavně na východě země začne zvonit hrana kultovním a ekologicky závadným autům s dvoutaktními motory Trabant a Wartburg, kterých jsou dosud registrovány desítky tisíc. Už nyní se mnozí majitelé snaží auta prodat. Jen v Berlíně je kolem 1 700 trabantů, po celém Německu se jich eviduje kolem 58 000.

Od 1. ledna budou mít starší auta například v německé metropoli zapovězen vjezd do rozsáhlého ekologického pásma, které bude ohraničovat okružní trasa městské rychlodráhy S-Bahn. Podle úřadů hlavního města se zákaz dotkne asi 70 000 osobních aut a 30 000 nákladních. V Německu začala od března platit směrnice, podle níž lze regulovat automobilový provoz z hlediska jemného prachu v ovzduší.

Zvýšené hodnoty jemného prachu se obvykle vyskytují u hlavních silnic a v autoprovozu vznikají mimo jiné třením pneumatik nebo řadicích a brzdných systémů. Letos v létě začnou první města na jihozápadě země - Stuttgart, Ludwigsburg, Leonberg, Schwäbisch Gmünd a Ilsfeld vytvářet ekologické zóny, kam nebudou smět vozidla s vysokým obsahem vypouštěných škodlivin. Většina měst ale zavedení plánuje až příští rok.

Opatření postihne hlavně starší dieselové vozy bez výfukových filtrů a benzinové buď bez katalyzátoru nebo jen s řízenými katalyzátory první generace. Kdo bude chtít vjíždět do chráněných pásem, musí si u zkušeben obstarat speciální nálepky na přední sklo. Zelená bude pro nejmodernější vozy, červená a žlutá pro starší, které ještě bude možné do zón vpustit.

Hamburk zatím o zavedení ekologické zóny neuvažuje, zatímco například Berlín nebo Frankfurt nad Mohanem od příštího roku ano. Na vjezd do těchto pásem upozorní řidiče zvláštní čtyřúhelníkové bílé značky s červeným kruhem a nápisem Umweltzone. Podobně to zvažují i Drážďany, Lipsko, Mnichov, Hannover, Essen, Düsseldorf či Kolín nad Rýnem.

Na internetové aukci eBay se už například objevují četné náhradní díly, ale také kompletní trabanty. Poptávka je však malá a nic nepomáhá ani blížící se 50. výročí tohoto produktu s plastovou karoserií z někdejší Německé demokratické republiky. Odhaduje se, že žádnou "propustku" do ekologických zón nedostane ze 46 milionů registrovaných vozidel až sedm milionů. Německá média nevylučují, že v případě přísného výkladu pravidla se jím budou muset řídit také automobilisté ze zahraničí a vyhledat německé zkušebny.