„A vítězem cen FAKE NEWS se stává…,“ napsal Trump na twitteru s odkazem na webové stránky vedení Republikánské strany, které obsahovaly seznam článků či příspěvků zpravodajských televizí. 

Jak uvádí Glenn Kessler, redaktor deníku Washington Post, který zároveň v deníku dohlíží na pravdivost informací, většinou šlo o materiály, u nichž média přiznala omyl a v krátké době svá tvrzení opravila.

Vítězem vyhlásil Donald Trump deník New York Times a jeho redaktora Paula Krugmana, který napsal, že Trumpovo vítězství ve volbách bude ranou pro americkou ekonomiku a přinese celosvětovou recesi. Toto tvrzení však nakonec změnil a uznal svou chybu.

NY Times Trumpovi na oplátku připomněl, že o precizním reportování káže ten, kdo bez důkazů zpochybňoval americké občanství bývalého prezidenta Baracka Obamy.


Seznam "vítězů"
1. New York Times - Paul Krugman
2. ABC News - Brian Ross
3. CNN
4. Time
5. Washington Post
6. CNN
7. CNN
8. Newsweek
9. CNN
10. New York Times
11. největší hoax: spolupráce s Rusy

Na dalších místech figuruje například reportáž CNN založená na nepravdivém tvrzení, že Trumpův syn Donald měl tajný přístup k dokumentům serveru WikiLeaks, či chybná zpráva ABC News o bývalém Trumpově poradci Michaelu Flynnovi, za níž televize potrestala zodpovědného novináře.

Časopis Time zase podle Trumpa chybně informoval o tom, že prezident nechal z Oválné pracovny odnést bustu Martina Luthera Kinga. Newsweek pak popisoval setkání polské první dámy Agaty Kornhauser-Dudové s Trumpem, při kterém mu údajně nepodala ruku. Trump však přiložil důkazní fotografii.

Mnoho novinářů se proti nařčením ohrazuje a ptá se, zda se opravdu v tomto případě jedná o falešné zprávy. Zejména pokud kritika pochází od prezidenta, který za dobu svého působení v úřadu učinil více než dva tisíce falešných nebo zavádějících prohlášení, a to bez jakékoliv následné omluvy.

„Prezident Trump téměř nikdy nepřizná omyl, i když již učinil přes dva tisíce nepravdivých či zavádějících prohlášení,“ uvedl ve své analýze deseti fake news deník Washington Post.

Trump si za své neustálé útoky na média vysloužil kritiku i mezi zákonodárci. V souvislosti s udílením cen se ozval i vlivný republikánský senátor John McCain, který ve středu Trumpa prostřednictvím washingtonského listu vyzval, aby své ataky na tisk zmírnil.

Ať už to Trump ví, nebo ne, toto chování bedlivě sledují zahraniční vůdci, kteří již jeho slovapoužívají jako zástěrku toho, že umlčují jeden z klíčových pilířů demokracie,“ napsal McCain. Při této příležitosti zmínil maltskou investigativní novinářku, která byla před několika měsíci zavražděna. 

Jeho útočná slova na tisk může prý podle odborníků také do jisté míry povzbudit lídry dalších mocností k tomu, aby tisk utlačovali. Výbor na ochranu novinářů (CPJ) informoval, že počet celosvětově uvězněných novinářů stále stoupá. Obává se tak, že by se situace mohla ještě zhoršit. "Domníváme se, že Trumpovy výroky jen povzbuzují nedemokratické chování," řekl Joel Simon, výkonný ředitel CPJ.

Trump avizoval již minulý týden, že svůj žebříček zveřejní. V reakci na to tak Výbor na ochranu novinářů zahrnul prezidenta do svého seznamu "utlačovatelů tisku". Kde je uveden například vedle tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana (73 uvězněných novinářů za loňský rok), egyptského prezidenta Abdela Fatah al-Sissiho (20 uvězněných novinářů) a čínského prezidenta Xi Jinpinga (41 uvězněných novinářů).