Určité podobnosti s havárií letounu Lion Air přitom již ve středu na základě zpřesněných dat o trase a letu etiopského letadla připustil i americký Federální úřad pro letectví (FAA).

V obou případech se jednalo o Boeing 737 Max. FAA a další světoví regulátoři v reakci na nedělní zřícení etiopského boeingu, při kterém zemřelo všech 157 lidí na palubě, zakázali provoz těchto letadel.

FAA zatím nezveřejnil detaily o svých zjištěních z etiopských trosek. Dva zdroje, které nechtěly být jmenovány, však potvrdily, že klapky byly ve stejné neobvyklé pozici jako u letadla Lion Air.

Pozice stabilizátoru by mohla pomoci vyšetřovatelům objasnit, zda nos letadla byl, nebo nebyl nasměrován dolů do střemhlavého pádu.

Boeing byl kvůli novému systému kritizován už loni

Řada leteckých odborníků a pilotů označuje za nejpravděpodobnějšího viníka nový automatický systém ovládající stabilizátory, který začal Boeing používat u nové řady Max. Ten sleduje, jak vysoko je nos letadla a sklopí ho dolů, když hrozí přetažení a následný pád po ztrátě vztlaku.

Asociace pilotů American Airlines již loni kritizovala výrobce, že piloty na tuto novinku neupozornil a ti na ni ani nebyli vyškoleni.

„Nic takového jsme předtím neměli ve výcviku. V našich manuálech to nebylo,“ uvedl tehdy mluvčí Asociace pilotů American Airlines Dennis Tajer, který sám také letá na Boeingu 737.

Příliš podobností mezi nehodami

Boeing 737 Max 8 Ethiopian Airlines se zřítil v neděli 10. března ráno šest minut po startu nedaleko města Bishoftu, 62 kilometrů jihovýchodně od etiopské metropole Addis Abeby, odkud startoval.

Na palubě letu do keňského Nairobi bylo 149 cestujících a osmičlenná posádka. Pasažéři pocházeli z 35 zemí. Podle aerolinek pilot hlásil problémy již krátce po startu a žádal o návrat. Letadlo při dopadu začalo okamžitě hořet a záchranáři se k troskám dostali až po několika hodinách. Nikdo z lidí v letadle neštěstí nepřežil.

Podobný scénář měl nehoda stejného typu letadla indonéské nízkonákladové společnosti Lion Air, které se loni 29. října zřítilo krátce po startu v Jakartě do moře. V tomto případě bylo na palubě 189 lidí, včetně tří dětí. Ani tehdy nikdo nepřežil.

Obě letadla byla přitom úplně nová. Lion Air dostal svůj Boeing 737 Max 8 teprve loni v srpnu a Ethiopian Airlines pak loni v listopadu.