Evropská komise schválila návrh na regulaci automobilových emisí. Do roku 2012 musí automobilky snížit skleníkové plyny vypouštěné z výfuků pod hranici 130 gramů na kilometr jízdy. Pokud to nesplní, výrobcům hrozí pokuty, které se budou postupně zvyšovat. Začít by měly na 20 eur za gram oxidu uhličitého přes limit v roce 2012 až po 95 eur v roce 2016.

Rozhodnutí komise vyvolalo velkou nelibost v Německu, které je jinak v čele úsilí o snižování skleníkových plynů, které oteplují naši planetu. „Zdraží to některá auta až o 1300 eur. Nejvíc jsou ohroženy Daimler a BMW. Jen ten, kdo si koupí malé auto, vydělá,“ uvedl včera německý server Spiegel Online. Emise z automobilů nyní tvoří asi 12 procent všech skleníkových plynů. Ty se hromadí v horních vrstvách atmosféry. Působí jako sklo na skleníku. Propustí sluneční paprsky k Zemi, avšak teplo se už nedostanemimo planetu. Německo označilo návrh komise za špatný a škodlivý, protože povede k potrestání výrobců velkých aut, kteří jsou většinou v Německu.

„Přispět k ochraně klimatu by měla všechna auta, i ta menší a lehčí, která ostatně tvoří většinu na evropských silnicích,“ řekl včera mluvčí německé vlády Thomas Steg. Nová evropská auta nyní vypouštějí v průměru 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů. Porsche má 282 gramů na kilometr, Daimler 184 a BMW182 gramů. Emise se budou počítat v průměru za celou firmu, nikoli za jednotlivá vozidla. Firma může uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která limitu nedosáhne, a společně se vejít do limitu.