Švýcarský humanoid oddirigoval árii La donna é mobile z opery Rigoletto Giuseppe Verdiho a O mio babbino caro z opery Gianni Schicchi skladatele Giacoma Pucciniho. Koncert ve Verdiho divadle v Pise, jež se konal v úterý, byl velkým završením Mezinárodního festivalu robotiky.

I když však YuMi oddirigoval koncert perfektně, hudebníci se mu museli plně přizpůsobit. Robot sice může vést orchestr, ale nemůže improvizovat nebo jakýmkoli způsobem interagovat s hudebníky.

YuMi navržený švýcarskou firmou ABB se sídlem v Curychu, se také musel všechna gesta naučit. „Předlohou“ mu byl dirigent Andrea Colombini. „Bylo velice těžké to natrénovat,“ uvedl pro server Daily Mail Colombini, který stojí v čele Lucca Philharmonic Orchestra, jež kromě Andrea Bocelliho doprovázel i sopranistku Mariu Luigia Borsiovou.

„YuMi vyniká velmi vysokou úrovní v plynulosti gest i jemnými nuancemi ve výrazu. Je to neuvěřitelný krok vpřed, co se vývoje pohyblivosti týká, oproti běžným trhavějším pohybům vyskytujícím se u jiných robotů,“ řekl Colombini.

Ten také dodal, že robot YuMi je mnohem sofistikovanější než jeho „rival“ Asimo, bílý čtyřmetrový robot navržený společností Honda, který v roce 2008 dirigoval symfonický orchestr v Detroitu.

„Zatímco Asimo je v pohybu omezený, YuMi je extrémně flexibilní a jeho ramena jsou stejně mobilní jako má,“dodal Colombini. Robot nestál, ale byl během dirigování podepřen podstavcem, který mu dával potřebnou oporu k tomu, aby mohl plně hýbat svými dlouhými pažemi.

Nejedná se o nějak zvlášť přátelsky vyhlížejícího robota a Colombini také přiznal, že se mu Yumi na první pohled moc nezdál. „Láska na první pohled to rozhodně nebyla,“ dodal.

„Začátky byly náročné, protože se stále zasekával, a když se tak stalo, trvalo 25 až 30 minut než se restartoval,“ řekl dirigent. "Trvalo velice dlouho jej natrénovat tak, aby oddirigoval šest minut hudby. Bylo to 17 hodin práce," dodal.

YuMi, jehož jméno je odvozeno z fráze "ty a já", se naučil všechny pohyby, které Colombani prováděl při nácvikových zkouškách, aby si robot mohl zapamatovat správná gesta.

Spolupráce s robotem byla náročná i pro sólisty. Sopranistka Borsiová vypadala znepokojeně, když ve svých růžových šatech čekala na to, až robot začne dirigovat klasickou árii, kterou měla ten večer interpretovat.

Nakonec vše proběhlo bez problémů. K dokonalosti pak chybělo udržování tempa celým tělem i vitalita živého dirigenta. Bocelli, který je zrakově postižený, si musel tempo zapamatovat a nesmělo se stát, že by Yumi neplánovaně zvýšil nebo snížil tempo, protože by tím mohl umělce velmi rozhodit.

"Neexistuje žádný způsob, jak by nahradil citlivost a emoce dirigenta, protože robot nemá duši. Je to jen rameno, ne mozek, ne srdce," řekl Colombini.

"Bohužel, pro improvizaci zde není žádný prostor, musíte se řídit podle robota," řekl americký houslista Brad Repp, který v orchestru vystupoval. "Je to sice skvělý efekt, ale nestane se budoucností," dodal.