Web CNN připomíná, že původní spekulace ohledně havárie letadla de Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 hovořily o nedostatečné komunikaci mezi pilotní kabinou a tamním řízením letového provozu. Nyní však nepálské vyšetřující orgány přišly s poněkud jiným vysvětlením.

Zpráva uvádí, že kapitán letu BS211 byl „emočně velice rozrušený a vystresovaný“ z důvodu „zpochybnění jeho reputace“ coby kvalitního leteckého instruktora ze strany neznámé kolegyně, která se však na palubě tohoto letadla během osudného letu nenacházela.

Oním kapitánem byl dvaapadesátiletý bývalý pilot bangladéšských vzdušných sil, z jejichž řad byl v roce 1993 kvůli častým depresím propuštěn. Zpráva dále uvádí, že nejmenovanému pilotovi bylo po odchodu z bangladéšské armády umožněno dále látat v rámci osobní letecké dopravy, neboť následné lékařské prohlídky žádné symptomy poukazující na tyto problémy neodhalily.

Vyšetřovatelům se také díky výpovědím očitých svědků a záznamům z černých skříněk podařilo zjistit, že v kapitán v době těsně před přistáním kouřil a s řízením letového provozu vedl s ohledem na probíhající kritickou část letu až zbytečně dlouhou a navíc neprofesionální komunikaci.

V důsledku toho ztratil „povědomí o nastalé situaci“ a na dráhu mezinárodního letiště v hlavním městě Nepálu dosedal, aniž by před tím stihl dokončit závěrečnou zatáčku. Zpráva se rovněž zmiňuje o chování prvního důstojníka, teprve 25letého pilota, jehož jednání mohlo být z důvodu respektování kapitánovy autority a zkušeností až příliš pasivní.

Nejhorší nepálská katastrofa za posledních 26 let

Havárie letu BS211 z 12. března 2018 byla jednou z 15 tragických leteckých nehod, k nímž během uplynulého roku došlo. Krátce po dosednutí sjelo letadlo z dráhy, narazilo do drátěného plotu a spadlo z přilehlého svahu. Následně rozlomený stroj zachvátily plameny.

Oba piloti při incidentu zahynuli, stejně tak jako dalších 49 cestujících. V důsledku nejhoršího leteckého neštěstí, které se v Nepálu odehrálo za posledních 26 let, vyšetřující komise doporučila aerolinkám US-Bangla přísnější monitorování zdravotního stavu svých pilotů včetně potenciálních dopadů osobních a profesních problémů na jejich psychiku.