Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

USA: Automobilky miliardy nedostaly

Washington /AKTUALIZOVÁNO/ - Američtí senátoři odmítli dát na záchranu automobilového průmyslu 15 miliard dolarů navrhovaných demokraty ve Sněmovně reprezentantů.

12.12.2008 2
SDÍLEJ:

Americká vláda poskytne dvěma ze tří největším automobilkám v USA – firmám Chrysler a General Motors – finanční pomoc ve výši 17,4 miliardy dolarů. Automobily před továrnou Chrysler v Detroitu.Foto: REUTERS

Americkému automobilovému průmyslu hrozí bankrot. Při náročných jednáních v Senátu zamítli v noci zákonodárci 14miliardový záchranný plán navrhovaný demokraty pod vedením nově zvoleného prezidenta Baracka Obamy.

Šance na záchranu „velké detroitské trojky“ General Motors, Chrysler a Ford Motor padly s ohledem na nároky odborů, jejichž zástupci nechtěli přistoupit na snížení mezd.

„Je to prostě tak. Mezi oběma stranami je příliš mnoho rozdílů,“ prohlásil vůdce senátní většiny, demokrat Harry Reid.

Bush chce koncernům pomoci

Mluvčí Bílého domu Dana Perinová proto oznámila, že odstupující prezident George Bush zvažuje použít na záchranu automobilového průmyslu část z balíku ve výši 700 miliard dolarů odsouhlaseného Kongresem v souvislosti s finanční krizí letos v říjnu.

Návrh záchranného plánu pro automobilky schválila ve středu Sněmovna reprezentantů. Ta potřebovala dalších 60 hlasů, aby se předkladatelé plánu vyhnuli střetu s republikány v Senátu. Ti vystoupili s požadavkem, aby příjmy zaměstnanců amerických automobilek v příštím roce poklesly na úroveň v pobočkách japonských výrobců podnikajících v USA.

Prudký pokles akcií

Zprávy o selhání rozhovorů a možném pádu automobilových gigantů vyvolaly lavinovou reakci. Na asijských a evropských trzích se okamžitě prudce snížila hodnota amerických cenných papírů.

Index Dow Jones klesl o 2,24 procenta na 8565,09 bodu, Nasdaq Composite na 1507,88 bodu se ztrátou 3,68 procenta.

Podle analytiků by měl kolaps detroitské trojky za následek masovou nezaměstnanost. V největších automobilkách je nyní zaměstnáno na čtvrt milionu lidí a dalších sto tisíc v dodavatelských podnicích. V automobilovém průmyslu a přidružených oborech pracuje každý desátý Američan.

Krize postihla i německé značky BMW, Opel, Volkswagen a Daimler, jež zaznamenala nejvyšší, téměř sedmiprocentní propad cen akcií.

Autor: Tomáš Novák

12.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Provoz u Postoloprt se přesunul na novou silnici, z té původní bude dálnice D7.
1 5

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
13 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT