„Tato okolnost (přítomnost cizí osoby) se mohla stát příčinou neštěstí," uvedl server newsru.com s odvoláním na vyjádření experta Arkadije Orlova v petrohradské televizi. Údajně oním neznámým u pilotů mohl být syn prezidenta autonomního Tatarstánu, který při neštěstí zahynul spolu s dalšími 49 lidmi na palubě.

Rozšifrování černých skříněk

MAK ale toto tvrzení dementoval. „V dané etapě (vyšetřování) nemáme poznatky, že by se v pilotní kabině nacházely cizí osoby. Práce na rozšifrování (černých skříněk) a identifikaci hlasů pokračují," uvedl MAK na svém webu.

Od zprávy se posléze distancoval i sám Orlov, který si stanici Echo Moskvy postěžoval, že jeho původní vyjádření byla postupně zkomolena až do roviny čirých výmyslů.

O vlivu přítomnosti nepovolané osoby v kabině na počínání pilotů se hodně spekulovalo už v souvislosti s leteckým neštěstím ve Smolensku, při kterém v roce 2010 zahynul tehdejší polský prezident Lech Kaczyński.

Chyba pilota

Sám MAK za příčinu havárie předběžně označil ztrátu rychlosti v důsledku chyby pilota, který se prý s daným strojem vůbec poprvé pokoušel o opakované přistání.

Pilotům se podle zprávy MAK na první pokus nepodařilo zvládnout přistávací manévr a rozhodli se přistání zopakovat. Spustili motory na plný výkon a snažili se prudce zvýšit letovou hladinu. Přitom ale stroj ztratil rychlost, kterou se posádka snažila znovu získat prudkým klesáním. Ve výšce 700 metrů se klesání změnilo ve střemhlavý let a Boeing pod úhlem 75 stupňů a v rychlosti 450 kilometrů za hodinu narazil do země.

Letadlo Boeing 737–500 provozované regionálními aerolinkami Tatarstan letělo do Kazaně z Moskvy. Bylo 23 let staré, aerolinie Tatarstan ho jako sedmý majitel zakoupily v roce 2008. Při katastrofě zahynulo šest členů posádky a 44 cestujících, včetně dvou dívek ve věku 11 a 15 let a dvou cizinek, Britky a Ukrajinky.