Celníci prý obrazy našli už v roce 2011 a úřady o tom dosud neinformovaly. Cena znovunalezených děl se odhaduje na miliardu eur (asi 26 miliard Kč), poznamenala agentura AFP.

Podle Focusu obrazy patřily židovským sběratelům nebo byly majitelům zabaveny jako „zvrhlé umění". Tímto termínem nacistický režim označoval umělecká díla, která propaganda považovala za „neněmecká" či „degenerovaná" – šlo především o tvorbu avantgardních umělců.

Celníci se na stopu uměleckého pokladu dostali díky namátkové kontrole. Před třemi lety prověřovali dnes 80letého Corneliuse Gurlitta kvůli hotovosti, s níž se vracel po návštěvě Švýcarska. Pátrání je pak přivedlo do bytu v mnichovské čtvrti Schwabing, kde obrazy našli.

Prokuratura v Augsburgu, které případ náleží, článek v týdeníku Focus nekomentovala.

Soubor zkoumají odborníci

Díla zřejmě ve 30. a 40. letech minulého století skoupil Gurlittův otec Hildebrand, který obchodoval s uměním. Další půlstoletí pak rodina obrazy skladovala v tmavém bytě a kunsthistorici je považovali za ztracená. Gurlitt podle Focusu v minulosti některá díla prodal, aby měl na živobytí.

Gurlitt měl podle AFP v Hitlerově „třetí říši" zpočátku problémy kvůli židovské babičce, ale posléze se stal pro nacistické hodnostáře nepostradatelným kvůli svým stykům a obrovským znalostem umění. Ministr propagandy Joseph Goebbels jej pověřil prodejem děl „zdegenerovaného umění" z německých muzeí do ciziny. Po válce se hájil židovskými předky a tvrdil, že pomáhal pronásledovaným Židům a umělcům tím, že jejich díla kupoval.

Soubor obrazů nyní zkoumají odborníci a snaží se zjistit více o jejich původu. Asi tři stovky obrazů údajně pocházejí z výstavy „zvrhlého umění", dalších 200 figuruje na seznamech hledaných uměleckých děl.