Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V New Yorku přibývá cyklistů, bojují však s auty

New York – Největší americké město New York se pomalu stává městem přátelským cyklistům, jichž tak v jeho ulicích neustále přibývá.

6.10.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ivan Babej

Musejí se ale potýkat s řidiči aut, kteří na takové účastníky silničního provozu stále nejsou příliš zvyklí, i s tím, že New York stejně jako i ostatní velká americká města s cyklistikou donedávna příliš nepočítal.

Parkování kol

Cyklisté tak v New Yorku řeší i to, kam své kolo zaparkovat, když na svých projížďkách městem dorazí k cíli, anebo z nějakého důvodu například potřebují přesednout na metro. Město tak proto postupně obnovuje a buduje síť stojanů, včetně zatím 20 krytých stojanů, které připomínají autobusové zastávky. Informuje také o veřejných garážích, které umožňují i parkování kol.

V létě také radnice nechala instalovat prvních devět nových stojanů na kola, které navrhnul hudebník a vášnivý cyklista David Byrne. Jeden z umělecky ztvárněných stojanů je k vidění například před newyorským Muzeem moderního umění.

Nové stezky

Newyorská radnice chce podle šéfky dopravního odboru Janette Sadikové-Khanové do tří let ve městě vybudovat 200 mil (asi 321 kilometrů) nových stezek. Město tak chce do roku 2012 zdvojnásobit počet kol v ulicích. „Nyní se na kole uskuteční jedno procento cest po městě, zatímco například v Amsterodamu je to deset procent,“ podotkla Sadiková-Khanová při nedávné debatě o rozvoji cyklistiky ve městě.

Cyklistika je podle ní důležitá z několika důvodů. Je samozřejmě šetrnější k životnímu prostředí než automobilová doprava. Ze statistik také vyplývá, že čím větší je počet cyklistů v ulicích, tím méně je dopravních nehod. A v neposlední řadě jízda na kole umožňuje opravdu si užít město, podotkla Sadiková-Khanová. Dodala, že přístup New Yorku k budování stezek kopírují i jiná americká města, například Filadelfie nebo Baltimore.

Cyklisté to v New Yorku přesto nemají jednoduché, i když se situace postupně zlepšuje. V bytech na Manhattanu, kde má každý prostor cenu zlata, například často není místo a na ulici zase kola často přijdou k újmě. Podle Sadikové-Khanové se proto město snaží vyjednávat s majiteli garáží, aby tam umožňovali i parkování kol. Problémy cyklisté mají i s řidiči, kteří jsou buď agresivní, anebo s výskytem kolařů na vozovce nepočítají.

New York je prý pro cyklisty bezpečnější

Podle Byrnea, který nedávno o svých cestách na kole vydal knihu Bicyklové deníky (Bicycle Diaries), je New York pro cyklisty bezpečnější než v minulosti. „Stále ale musíte dávat pořádný pozor, když jezdíte na normálních ulicích, a ne na stezkách, jako je například u řeky Hudson,“ uvedl hudebník.

Byrne, který se letos na kole projel i v Česku, kde vystoupil na festivalu Colours of Ostrava, si jinak stěžuje, že americká města ke kolařům nejsou příliš přátelská. Často se podle něj z jednoho místa na druhé nelze dostat jinak než po dálnici, což pro cyklistu není úplně ideální volba. Ve městech je proto často mrtvo, protože lidé jsou dálnicemi oddělení do jednotlivých „kapes“, které spolu nemůžou komunikovat, ani kdyby chtěly.

Jeho knihu, kde popisuje své zážitky, poznatky a pocity z jízd, které na svém skládacím kole, jež si všude vozí sebou, podnikl na celém světě, tak lze chápat i jako apel na to, aby se situace ve Spojených státech změnila. Podle Byrnea by to vyřešilo řadu nejen dopravních problémů, které nyní americká města mají. A jak sám poznamenává, když začal jezdit na kole po Manhattanu, cítil se „osvobozený a nabitý energií“.

Autor: ČTK

6.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Výstavba v Praze. Ilustrační foto.
8

V Praze chybí byty. Stavby brzdí byrokracie

Jeroným Tejc
4 10

Tejc bude politickým náměstkem ministra Pelikána

Formanova zdravice po 50 letech a heroinoví Makedonci: nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 16. až 17. prosince 2017.

EU nám chce zakázat spálené jídlo. Souhlasíte?

Na otázku Deníku odpověděl Jan Maryška, redaktor dTestu, a Marie Nejedlá, vedoucí Centra podpory veřejného zdraví při Státním zdravotním ústavu.  

Zdravotních sester je málo, trápí je přesčasy

Fakultní nemocnice Hradec Králové nemá dostatek zdravotních sester. Problém odnášejí sestry, které v nemocnici pracují. Stěžují si hlavně na přesčasy, které jsou na hranici jejich možností. Za svou práci přitom nedostávají adekvátní odměnu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT