Na východě Paříže, tam, kde bývala železnice, sídlí návrháři a umělečtí řemeslníci. Lidé za šedého podzimního dne procházejí s černými deštníky nad hlavami kolem butiku Michela Heurtaulta. „Všechny tyhle deštníky se vyrábějí v Číně," utrousí opovržlivě osmačtyřicetiletý Heurtault.

Na svou práci je velmi pyšný: vyrábí slunečníky a deštníky jak pro obyčejné lidi, tak pro film. Rovněž je restauruje. „U nás se všechno dělá ručně, každý deštník je unikát," zdůrazňuje. Pracuje v místnosti za butikem s jednadvaceti­letým učněm.

V době, kdy se továrny jedna po druhé zavírají kvůli konkurenci rozvíjejících se zemí, kdy roste nezaměstnanost a sociální nespokojenost, přetrvávají ve Francii tato umělecká řemesla díky dovednostem předávaným z generace na generaci a díky používání vysoce kvalitního materiálu.

Heurtault založil svou firmu v roce 2008, ale některé jeho nástroje jsou starší než 100 let. Raději než za výrobce deštníků se označuje za jejich „tvůrce".

Celoživotní vášeň

„Deštníky jsou mojí celoživotní vášní. Už jako malý jsem si s nimi hrával nejraději. Fascinovalo mě to, ale maminka to považovala za trochu podivné," vypráví s úsměvem. „Rád jsem deštníky rozebíral. Vzal jsem si dva a udělal jsem z toho jeden," dodává.

Dnes jeho výtvory přitahují zákazníky z celého světa. „Australané a Japonci se zajímají především o slunečníky," říká jeho spolupracovník Jean-Yves Thibert. Deštníky mají velké úspěchy u Američanů i v Evropě, zejména v Rakousku a v Německu.

Nejlevnější deštník pro ženy stojí 250 eur (6750 Kč). Je vyroben z hedvábí a jeho rukojeť je pokryta kůží.

Na pánský deštník si ovšem připravte nejméně 490 eur (13.230 Kč). Za tuto cenu můžete mít elegantní deštník pro džentlmena z hedvábného kepru s rukojetí z javoru, který byl pomalu ohýbán, aby bylo dosaženo žádaného tvaru. Na špičce není plast, nýbrž rohovina. „To je zakončení, jaké jinde nenajdete," tvrdí Jean-Yves Thibert.

„Spotřební zboží je stále levnější, ale rychleji se opotřebuje, je choulostivé a poruchové. Tyto deštníky jsou vyráběny tak, aby vydržely po několik generací," říká. „V 50. letech lidé deštníky neztráceli, pečovali o ně," přidává se Michel Heurtault. „Dnes si ovšem dívka koupí za deset euro (270 Kč) deštník, rozbije ho a koupí si nový. Takhle to nejde," dodává.

Deštník pro princeznu

V Heurtaultově dílně si zákazníci mohou koupit deštník na míru, mohou si vybrat, jakou chtějí rukojeť, látku, vzor, jaká vzácná dřeva. „Je to skutečný luxus, žádný standard," zdůrazňuje Jean-Yves Thibert a ukazuje rukojeti, z nichž jedna je ze slonoviny vykládaná perletí. Jedna princezna z Kataru se nechala zlákat rukojetí pokrytou vydělávanou žraločí kůží, za více než 8000 eur (přes 200.000 Kč).

Michel Heurtault pracuje rovněž pro film. Vyrobil slunečníky pro film Popelka s Cate Blanchettovou, který se právě točí, jakož i pro jeden snímek Woodyho Allena natáčený letos v létě na Azurovém pobřeží. Deštníky a slunečníky vyráběl i pro filmy Ad?le Blancové-Secové, Luca Bessona a pro snímek Benoita Jacquota Sbohem, královno. „Při historických filmech za mnou chodí vedoucí výpravy," říká Michel Heurtault, který dříve než deštníky vyráběl korzety pro značku Christian Dior a pracoval i pro operu.

Nyní se mu dostalo ocenění mistr svobodných umění. „Je to pro řemeslníka nejvyšší pocta. Chápu to jako povýšení do šlechtického stavu za zásluhy," dodává.