Vrtulníky francouzské policie brzy objevily trosky airbusu, který se zřítil mezi obcemi Digne-les-Bains a Barcelonnette nedaleko Itálie.

Osud cestujících a posádky není zatím znám, ale francouzský premiér Manuel Valls stejně jako prezident Hollande vyjádřil obavu, že všichni zahynuli. K pádu podle Hollandea došlo sice na odlehlém místě, ale nelze vyloučit ani nějaké oběti na zemi.

Kvůli neštěstí se francouzský prezident sešel se španělským králem, který přijel na návštěvu Francie a kvůli tragédii ji ihned ukončil a odletěl do vlasti. Hollande telefonicky kontaktoval i německou kancléřku Angelu Merkelovou, kterou prý zpráva „hluboce otřásla". Její úřad oznámil, že kancléřka odřekla veškeré schůzky a sleduje aktuální vývoj. Hovořila se španělským premiérem Marianem Rajoyem. Německá velvyslankyně v Paříži odcestovala na místo nehody.

Tabule s přílety na letišti v Düseldorfu.

Krizový štáb

Německé ministerstvo zahraničí kvůli zřícení stroje ustavilo krizový štáb a zřídilo zvláštní telefonní linku pro příbuzné pasažérů osudného letu 4U9525. Podobná opatření na francouzské straně oznámil premiér Manuel Valls. Německý ministr zahraničí Frank-Walter Steinmeier prohlásil, že Berlín je v úzkém kontaktu s francouzský­mi úřady.

Letoun vzlétl z Barcelony asi v 10:00 SEČ a z radarů se ztratil nad Francií kolem 11:00 SEČ krátce po vyslání nouzového signálu, kdy se podle odborníků nacházel v nezvykle malé výšce asi sto kilometrů severně od Cannes. Posádku tvořili dva piloti a čtyři letušky, upřesnila francouzská média.

Pilot podle webu Le Point vyslal vzkaz „mayday" a současně požádal o možnost rychlého přistání. To znamená, že letecký dispečer má uvolnit letištní plochy v oblasti letu postiženého stroje. Letoun ale klesal rychleji, než měl na to, aby doletěl třeba na letiště v Nice. Podobné naléhavé klesání letadla způsobuje podle zdrojů Le Point pokles tlaku na palubě, třeba v důsledku otevření dveří či rozbitého okna.

Lufthansa sdělila, že zatím o nehodě nemá přesné informace. Podobně se vyjádřila i nízkonákladová společnost Germanwings. Šéf Lufthansy Carsten Spohr na Twitteru uvedl, že potvrzení tragedie bude znamenat „černý den německého letectví".

Počasí v oblasti Alp zvané Meolans-Revels, kde stroj spadl, bylo dobré. Příčiny tragédie, na jejíž místo se krátce po záchranářích vypravil i francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuve, nejsou jasné. Podle něj se trosky nacházejí na svazích v nadmořské výšce 2000 metrů a jsou nepřístupné po silnici.

Ilustrační foto

Na místo se zatím nikdo nedostal

Francouzský ministr dopravy Alain Vidalies řekl, že ještě začátkem odpoledne se na místo pádu nikdo nedostal. Oblast přelétaly jen záchranné vrtulníky.

Zřícený Airbus A320 je podle agentury DPA jedním z nejstarších v letce Germanwings. První dálkový let absolvoval v listopadu 1990, v únoru následujícího roku ho podle portálu Airfleets.net převzala Lufthansa.

Dnešní tragedie je od roku 2000 pátou nehodou tohoto typu stroje ve světě s více než stovkou obětí.

Jde o nejvážnější letecké neštěstí ve Francii od července 2000, kdy se při startu z pařížského letiště Roissy zřítil nadzukový dopravní letoun Concorde. V jeho troskách zahynulo 113 lidí. Tragédie uspíšila zamýšlené stažení těchto letadel z provozu.

Francouzští záchranáři se připravují k odletu na místo tragédie

Fotografie z oblasti, kam spadl německý letoun

Airbus A320
Charakteristika: Civilní dopravní letoun pro krátké a střední tratě vyráběný společností Airbus. A320 se stal základem pro celou skupinu verzí se stejnou konstrukcí, ale rozdílnou kapacitou – menší A318 a A319 a větší A321.
Ilustrační fotoPrvní vzlet: březen 1988
Délka: 37,57 metru
Výška: 11,76 metru
Rozpětí křídel: 35,8 metru
Typická kapacita: 150 (u A321 maximálně 185)
Posádka: dva piloti
Počet a typ motorů: dva motory V2500-A5 nebo CFM56–5B
Kapacita nádrží: 27.200 litrů
Dolet: 6100 kilometrů
Nejvyšší rychlost: 0,82 Mach (přibližně 870 km/h)
Maximální vzletová hmotnost: 78 tun
Počet dodaných letadel: 3889 kusů (6452 kusů celé „rodiny" A320)
Registrované objednávky: 3660 kusů (6191 kusů celé „rodiny" A320)
Provozovatelé: většina světových aerolinek, včetně ČSA (devět letounů A319–100).