Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ve stínu Concordie. Ostrované řeší, co dál

Grosseto, Giglio – Minutou ticha si včera Itálie připomněla dvouleté výročí zkázy výletní lodi Costa Concordia. Na pietní chvíli došlo i během procesu s kapitánem Francescem Schettinem, který u soudu ve městě Grosseto čelí obviněním z několikanásobného zabití z nedbalosti. Stání přitom kvůli stávce právníků trvalo jen chvíli, Schettino však podle agentury ANSA v psaném prohlášení stihl vzkázat, že kvůli tragédii stále cítí „nesmazatelnou bolest". Na toskánském ostrově Giglio, u jehož břehů loď ztroskotala, se konala bohoslužba za 32 obětí katastrofy.

14.1.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Ceremoniálu se zúčastnili příbuzní mrtvých, místní obyvatelé, zástupci úřadů 
i firmy Costa Crociere, které loď patřila.

Vzpomínkovou akci měl včera večer ve 21.45 ukončit zvuk sirén. Přesně v tento čas před dvěma lety loď najela na tamní útesy a začala nabírat vodu.
Zrezivělý kolos, který kdysi býval luxusní výletní lodí Costa Concordia, vrhá hrozivý stín na pobřeží ostrova Giglio dodnes. Během dvou let si už řada místních na vrak zvykla.
Stovky dělníků, kteří pracují na jeho odstraňování, se pro místní hospody, obchody a ubytovací zařízení staly cenným zdrojem příjmů i během zimní sezony, kdy byla řada majitelů zvyklá své podniky zavírat.

Bizarní atrakce také začala lákat nové turisty. Lidé, kteří chtějí 300 metrů dlouhou Concordii spatřit na vlastní oči, jezdí zaplněnými přívozy 
z pevniny každý den. Někteří místní si tak kladou otázku, co bude, až vrak zmizí. Například Franca Melisová, která na Gigliu vlastní malou vinotéku, se snaží místní úřady přesvědčit, aby konstrukci stabilizující vrak nechali 
v moři trvale.

Chtějí, aby vrak už zmizel

„Byla by z toho jedna z nejlepších potápěčských škol na světě. Nemůžeme vrátit čas 
a předstírat, že k ničemu nedošlo. Musíme se zaměřit na to, jak toho využít pro budoucnost ostrova," řekla koncem loňského roku stanici CNN. Jiní se ale naopak nemůžou dočkat, až vrak zmizí. Nynější senzacechtiví návštěvníci se totiž obvykle nezdrží ani den.

„Návštěvníci vystoupí 
z přívozu a ani se tu nerozhlédnou. Jdou se rovnou podívat na loď," postěžoval si nedávno agentuře AP Filippo Di Cristina, jehož rodina poblíž přístavu provozuje pekařství. Také starosta ostrova Sergio Ortelli se nemůže dočkat, až připomínka lodního neštěstí zmizí. I když připouští, že turistů loni nepřijelo málo. Vrak, který se po složité akci podařilo napřímit až loni v září, zřejmě zůstane 
u pobřeží Giglia přinejmenším do června.

Italská vláda jej chce odstranit ještě před začátkem hlavní turistické sezony, zatím však není jisté, kdo získá lukrativní zakázku na sešrotování lodi. To podle odhadů expertů vyjde minimálně na 600 milionů (15,5 miliardy eur).

Autor: Redakce

14.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Unikátní bronzový kotel musel k lékařům.
11

FOTOGALERIE: Bronzové vědro přepisuje historii východních Čech

Experti: Zapojení Topolánka přineslo zlom v prezidentské kampani

Vstup bývalého premiéra Mirka Topolánka do souboje o funkci prezidenta republiky byl podle marketingových expertů oslovených ČTK zlomovým momentem dosavadní kampaně před volbami hlavy státu.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT