Počet obětí po páteční nehodě se tak zvýšil na 11. Potápěči dál pátrají po tělech pohřešovaných, používali i výbušniny, aby si proklestili cestu vrakem. Italský deník Corriere della Sera dnes zveřejnil údajný záznam hovoru kapitána lodi s pobřežní stráží, podle kterého kapitán opustil loď před evakuací všech cestujících a přes výzvy pobřežní stráže se na palubu nechtěl vrátit.

Plavidlo v pátek najelo na útes poté, co se odchýlilo od stanoveného kurzu. Společnost, které loď patří, obviňuje z chybného manévru kapitána lodi. Většina ze 4200 pasažérů přežila. Úřady před dnešním nalezením pěti těl uváděly, že se stále pohřešuje 29 lidí. Podle pobřežní stráže jde o 14 Němců, šest Italů, čtyři Francouze, dva Američany a po jednom člověku z Maďarska, Peru a Indie. Čtyři z pohřešovaných prý byli členy posádky.

Záchranné práce musely být přerušeny v pondělí po poledni, když se loď uvízlá na útesu kvůli rozbouřenému moři posunula. Dnes ráno začali záchranáři opět loď prohledávat, a to i za pomoci výbušnin, které jim měly umožnit se dostat do lodi na hůře přístupných místech.

Chyba kapitána

Firma Costa Crociere, která plavidlo provozovala, v pondělí připsala ztroskotání chybě kapitána. Uvedla, že Francesco Schettino provedl manévr, aby pozdravil lidi na ostrově včetně jistého italského admirála ve výslužbě. „Nemusíte mít Nobelovu cenu, abyste věděli, že loď těchto rozměrů by měla zůstat dál od pobřeží,“ řekl dnes ministr Clini. Podle zpravodajského serveru BBC poznamenal, že z lodi uniká kapalina, nebylo však jasné, zda jde o palivo.

Kapitán Schettino byl obviněn z několikanásobného zabití a předčasného opuštění plavidla a měl by brzy stanout před soudem. Pochybení odmítá s tím, že útes nebyl zanesen v námořních mapách. Odmítá i tvrzení, podle kterého loď neopustil jako poslední.

Italský deník Corriere della Sera ale na svých internetových stránkách zveřejnil zvukovou nahrávku, kde kapitán tvrdí, že řídí evakuaci ze záchranného člunu. Až po několika výzvách pobřežní stráže přistoupil na to, že se na palubu ztroskotaného plavidla vrátí. Pobřežní stráž se k pravosti nahrávky nevyjádřila.

Plavidlo se 4234 lidmi na palubě bylo na cestě po Středomoří, když narazilo na útes u ostrova Giglio nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou.

Hrozí únik paliva do moře

Loď měla na palubě asi 2500 tun paliva, a představuje proto potenciální nebezpečí pro životní prostředí. Na odčerpání paliva provozovatel lodi najal nizozemskou společnost Smit. Šéf mateřské firmy s názvem Royal Boskalis v pondělí sdělil, že vypumpování pohonných hmot zabere nejméně tři týdny.

Italský ministr životního prostředí Corrado Clini podle agentury Reuters prohlásil, že kvůli hrozícímu úniku paliva z lodi vyhlásí stav ohrožení. Firmě, která má palivo odčerpat, dal do středy čas na to, aby sdělila jak. Do deseti dnů by měla uvést, jak odstranit celý vrak.

Stížnost na provozovatele lodi kvůli údajnému neposkytnutí pomoci v ohrožení a právní kroky s cílem domoci se odškodnění mezitím hodlají podat první lidé z Francie a Maďarska.

Vše o tragickém ztroskotání lodi Costa Concordia čtěte zde