Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Vědci: Náraz asteroidu neznamená pro život jen zkázu

Washington – Dopad asteroidu neznamená pro planetu jen zkázu. Pro rozvoj podzemního života může být náraz velkého meteoritu doslova požehnáním. Uvádí to podle odborného magazínu Astrobiology nová vědecká studie, která se odvolává na výzkum v oblasti velkého dopadového kráteru v zátoce Chesapeake na východě USA.

24.4.2012 1

Ilustrační fotoFoto: profimedia.cz

„Dopady mohou rozrušit skálu ve velkých hloubkách, což umožní pronikání vody a živin,“ kostatoval Charles Cockell z univerzity ve skotském Edinburghu, který se svými kolegy na výzkumu pracoval.

Studie připomíná obecně přijímaný fakt, že asteroid či kometa život na planetě jen ničí, a dodává, že náraz naopak vytvoří pro mikroby pod povrchem vhodnější prostředí. „Náraz sice horkem sterilizuje část povrchu, ale jiné oblasti učiní vhodnější pro obývání,“ tvrdí vědecký dokument.

V posledních několika desetiletích biologové zjišťují, že biosféra nekončí na povrchu. Velká část zemské biomasy se ukrývá v podzemí. Řada výzkumných vrtů mimo jiné dokázala, že v hlubokých vrstvách usazenin žijí mikroorganismy. Někteří se živí organickými částečkami, které prosakují z povrchu, další naopak získávají energii z chemické reakce železa a síry.

Ačkoli nejde z lidského pohledu o žádný „ráj“, je tato sféra velmi poklidná. Neexistují zde střídání dne a noci nebo zimy s létem a prostředí neohrožuje globální oteplování či doby ledové. Chod života zde příležitostně mění jen zemětřesení a dopady meteoritů.

Cockell se svým týmem zkoumal kráter v Chesapeake, který je se svou šířkou 85 kilometrů jedním z největších na Zemi. Ve své studii vědci uvádějí, že podzemní biosféra se stále přizpůsobuje následkům nárazu, který se udál před 35 miliony let. Zároveň ale upozorňují, že některé mikroorganismy využily katastrofy a usadily se ve větších hloubkách.

Dopadový kráter v zátoce Chesapeake je vůbec největším ve Spojených státech, v mělkých pobřežních vodách ho vytvořila asi kilometrová kometa či asteroid. Geologové kráter objevili v roce 1983.

24.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
Irácká armáda vtrhla do Kirkuku.

Irácký Kurdistán pozastavil přípravu voleb, v oblasti sílí spory

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

VIDEO: V Ostravě padl rekord. Tatrovka se vydrápala na kovové monstrum

/FOTOGALERIE/ Podívaná, z níž se tajil dech a běhal mráz po zádech, se ve středu odpoledne naskytla návštěvníkům Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě-Přívoze.

Miliardář Soros převedl většinu svého zbylého jmění na Fond otevřené společnosti

Investor George Soros převedl 18 miliard dolarů na jím založenou síť neziskových organizací Fond otevřené společnosti, která je podle mediálních ohlasů druhou největší filantropickou grantovou skupinou v USA. Částka představuje většinu odhadovaného Sorosova jmění.

Evropský soud: minimální výška coby podmínka pro přijetí k policii omezuje ženy

Požadování téže minimální výšky pro muže i ženy, ucházející se o práci u policie, je pro ženy diskriminující. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie.

Merkelová začala jednat o budoucí německé vládě. Její pozice je oslabená

Německá kancléřka Angela Merkelová podnikla ve středu první zkusmé kroky k vytvoření nové spolkové vlády. Potenciálně obtížná jednání by měla vést ke vzniku národní koalice konzervativců (CDU/CSU), svobodných demokratů podporujících podnikání (FDP) a Zelených. Kancléřka má ale oslabenou pozici.