Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Vědci našli 12 světelných let daleko planetu příhodnou pro život

Washington - Nejbližší planeta potenciálně příhodná pro život je necelých 12 světelných let daleko od Země. Dospěl k tomu ve svém výzkumu mezinárodní tým astronomů. Planeta se nachází u hvězdy Tau Ceti v souhvězdí Velryby, informoval ve středu server Space.com.

19.12.2012 2

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Kolem hvězdy, která patří k nejbližším sousedům našeho Slunce, pravděpodobně obíhá pět planet, přičemž na jedné z nich by se podle vědců možná mohlo dařit životu, jak ho známe. Vyskytuje se totiž v „obyvatelné" zóně, tedy v takové vzdálenosti od hvězdy, aby umožňovala existenci vody na povrchu planety v kapalném skupenství.

Planeta má hmotnost pouze 4,3 krát větší než Země, takže je nejmenší z dosud objevených exoplanet teoreticky příhodných pro život. „Tento objev je v souladu s naším formujícím se názorem, že takřka každá hvězda má planety a že v galaxii musí být mnoho takových potenciálně obyvatelných planet o velikosti Země," uvedl Steve Vogt z Kalifornské univerzity v Santa Cruz. „Jsou všude, dokonce hned u sousedů," dodal.

Planety u Tau Ceti jsou poměrně malé a mají minimální hmotnost. Planeta, která je pro život nejpříhodnější, oběhne svou hvězdu za 168 dní. Je ale nepravděpodobné, že by šlo o planetu s pevným povrchem, jako je Země.

„Není možné určit její složení, ale nepokládám za příliš pravděpodobné, že by tato konkrétní planeta měla skalnatý povrch," uvedl vedoucí výzkumného týmu Mikko Tuomi z Hertfordshireské univerzity v Anglii. „Možná je to ‚vodní svět'", ale momentálně jde o spekulaci, zdůraznil vědec.

Hvězda Tau Ceti je o něco menší a méně zářivá než Slunce. Je 11,9 světelného roku daleko a na noční obloze je viditelná pouhým okem. Vzhledem k nevelké vzdálenosti a podobnosti se Sluncem se často objevuje ve vědeckofantas­tických příbězích.

Od počátku 90. let bylo objeveno víc než 800 planet mimo sluneční soustavu, ale jen pár z nich je hypoteticky obyvatelných. Nedávno tým britských a německých astronomů našel 44 světelných let od Země planetu, která je prý ze všech dosud objevených možná nejpříhodnější pro život pozemského typu.

19.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si minisytryně Katla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

VIDEO: Okamura nabídl pomoc Šlechtové. Vysloužil si polibek

Čtvrteční superdebata Deníku se nenesla jen ve vážném duchu. Do koalice by strany přítomných deseti zástupců nešly, ale lidsky se prý mají rádi.

Mladí se derou vpřed. Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku

Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku ve své historii. Po koaličních jednáních, která se táhnou již téměř měsíc, se vítězné strany voleb konečně dohodly. 37letá Jacinda Ardenová, v pořadí třetí a nejmladší žena ve vedení ostrovní země, dnes oznámila, že bude sestavovat vládu. Mladí lidé, kteří nedosáhli 40 let se ve vrcholové politice objevují čím dál častěji.

Video veřejného znásilnění z Konga kolovalo na sítích. Bojuje se ženskými těly

Sedmiminutové video, ukazující nahou ženu, která je znásilněna, zmlácena a nakonec sťata před plným náměstím v jednom z měst v Demokratické republice Kongo (DRK) kolovalo na sociálních sítích několik měsíců, než bylo oficiálně staženo na apel televize France 24. Jak píše server CNN, tato znásilnění zapadají do širšího příběhu, který se datuje do 19. století.