Deník

Vědci našli dosud nejvzdálenější galaxii

Londýn – Dosud zřejmě nejvzdálenější galaxii objevil mezinárodní tým astronomů ve vzdálenosti 13,2 miliardy světelných let.

26.1.2011

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Vědci o objevu, jenž jim umožnil Hubbleův vesmírný teleskop, informují v nejnovějším vydání vědeckého magazínu Nature.

Světlo z objevených hvězd se začalo vesmírem šířit jen 480 milionů let po velkém třesku. Pokud se to potvrdí, šlo by o jednu z prvních galaxií vůbec. „Velmi jsme se přiblížili k prvním galaxiím, u nichž předpokládáme, že se zformovaly 200 až 300 milionů let po velkém třesku,“ uvedl Garth Illingworth z Kalifornské univerzity v Santa Cruz.

„Tento výsledek je na hranici našich možností, ale věnovali jsme měsíce tomu, abychom to ověřili, takže jsme si docela jistí,“ dodal americký expert.

Hubbleův teleskop se zaměřil na oblast kosmu zvanou Hubbleovo ultra hluboké pole (HUDF), kde byl už na přelomu let 2003 a 2004 poprvé pořízen obrázek vesmíru ve viditelné části světelného spektra tak, jak vypadal před přibližně 13 miliardami lety.

26.1.2011 VSTUP DO DISKUSE

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Miloš Zeman a Andrej Babiš

Skeptické Česko a proevropské Slovensko, píší o nás ve světě

Nový adrenalinový rekord: 245 odvážlivců skočilo z mostu

/VIDEO/ Nový světový rekord v kategorii "hromadné skákání z mostu" dnes pokořili odvážlivci v brazilském Sao Paulu. V jeden okamžik seskočilo z mostu metodou bungee jumping 245 vyznavačů adrenalinu.

Politolog Zdeněk Zbořil předpokládá rozpad okamurovců

Co voliči volbami v Ústeckém kraji vzkázali politikům? Politolog Zdeněk Zbořil k drtivému vítězství hnutí ANO uvedl, že z výsledků voleb z Ústeckého kraje, podobně jako v celé ČR, cítí touhu občanů po zázraku.

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

V minulosti chodíval někdejší středočeský hejtman David Rath do jednací síně oholen, v pondělí se v budově Krajského soudu v Praze objevil s vousatou tváří – jinak se ale příliš mnoho nezměnilo.

Psi na politických jednáních? Macronův mazlíček se vymočil v Elysejském paláci

/VIDEO/ Pokud na politická jednání s sebou berete své mazlíčky, může dojít k trapným okamžikům. Vyprávět by o tom mohl francouzský prezident Emmanuel Macron. Jeho labrador Nemo se vymočil u krbu právě během politického jednání. Prezident se snažil působit profesionálně a záležitost přejít s úsměvem.