Deník

Vědci našli obří černou díru velkou jako 17 miliard Sluncí

Washington - Američtí astronomové nalezli na odlehlém místě vesmíru jeden z největších kosmických objektů. O nálezu informoval ve svém posledním vydání časopis Nature. Gigantická černá díra má objem 17 miliard Sluncí a je jen o málo menší, než zatím největší zjištěná černá díra s objemem 21 miliard Sluncí.

6.4.2016 3

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Objev vyvolal podle serveru Space.com překvapení a možná povede k přehodnocení dosavadních představ o výskytu černých děr, superhmotných objektů, jejíchž mohutné gravitační pole pohlcuje vše ve svém okolí včetně světla.

Obr, který byl vyobrazen s pomocí počítačové vizualizace, byl objeven v galaxii zvané NGC 1600, která leží asi 200 milionů světelných let od Země. Jde o prý o nezajímavou galaxii průměrné velikosti, která leží v místech považovaných za "kosmický zapadákov".

Mamutí černé díry dosud vědci nalézali ve shluku mnohem větších galaxií, nový objev proto vyvolal senzaci. Astronomka Chung-Pei Ma z Kalifornské univerzity v Berkeley přirovnala nově nalezený objekt k "mrakodrapu na vesnici". Údiv expertů vyvolalo i zjištění, že střed černé díry je prázdný.

Podle vědců může nový objev přehodnotit dosavadní představy o obřích černých dírách, jejichž výskyt je možná častější, než se dosud předpokládalo.

6.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 3

Mráz na podzim. Ilustrační foto.

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Plameny v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ.

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Pospíšil chce být předsedou TOP 09, připravil by stranu na blížící se volby

Pokud europoslanec Jiří Pospíšil příští neděli vystřídá ve funkci předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska, chce se soustředit v první řadě na přípravu komunálních a senátních voleb. Řekl, že za překážku pro vedení TOP 09 nepovažuje svoje angažmá v evropské politice. Existuje řada europoslanců, kteří úspěšně vedou politické strany, uvedl. Jako nejbližší příklad zmínil šéfa slovenské opoziční strany Svoboda a solidarita a europoslance Richarda Sulíka.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Nepodléhejte panice, vyzval vůdčí politické strany německý prezident

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier varoval politické strany, které se snaží vytvořit novou vládní koalici pod vedením kancléřky Angely Merkelové, aby se nezabývaly panickými debatami o nových volbách.

U Bělče se srazila dvě auta. Dva lidé zemřeli, další tři transportoval vrtulník

V lesním úseku poblíž obce Běleč na Kladensku se v sobotu patnáct minut před 17. hodinou čelně srazila dvě osobní auta. Nehoda má tragické následky: dva mrtví a tři zranění lidé. Po nehodě zůstaly osoby zaklíněné ve vozidlech. Na pomoc jim proto okamžitě letěl vrtulník. Pro dva z nich už bohužel zbytečně.