Hypotéz a vědeckých pojednání o tom, kdo vztyčil kamenné kvádry, je nespočet. Mezi možnými kandidáty se nejčastěji objevují Dánové, Egypťané, Féničané, Římané a Sasové.

O něco divočejší spekulace pak mluví i o obyvatelích bájné Atlantidy, amerických indiánech, obrech či dokonce mimozemšťanech. Svoji teorie měli i středověcí obyvatelé Británie. Podle jedné z nejrozšířenějších pověstí zvládl Stonehenge za jednu noc postavit sám ďábel.

Mezi experty dlouhá léta převládal názor, že ze spálených kostí pohřbených na proslulém místě není možné zjistit původ zemřelých. Vše ale změnil nedávný výzkum mezinárodního týmu utvořeného kolem belgického vědce Christopha Snoecka. Ten odhalil, že kremace naopak krystalizuje strukturu kosti a zabraňuje tak tomu, aby byl její izotop kontaminován izotopickými signály z okolní půdy.

Při zkoumání kostí použil mezinárodní tým, jehož členy byli belgičtí, britští a francouzští vědci, analýzu izotopů stroncia,  tedy jednoho z kovů alkalických zemin. Právě stroncium totiž lidé běžně přijímají v potravě, přičemž prvek se následně ukládá v jejich kostech a zubech. Poměry izotopů stroncia v těle každého člověka přitom do značné míry záleží na místě jeho pobytu.

Komplexní testy provedené na spálených kostech pětadvaceti neolitických lidech pohřbených v době vzniku monumentální stavby, nebo těsně po ní, prokázaly, že deset z nich nežilo poblíž Stonehenge. Do oblasti totiž údajně přišli ze západní Británie.

Podle studie, kterou publikoval časopis Scientific Repost, byly ostatky deseti osob západobritského původu postupně pohřbeny v období mezi 33. a 28. stoletím před našim letopočtem. Polovina z nich zřejmě pochází ze západního Walesu, zatímco ostatní patrně přišli z míst, které leží mezi Walesem a Gloucestershire.

„Jsme přesvědčeni o tom, že někteří z lidí pohřebených ve Stonehenge strávili nejméně deset let ve Walesu. Ačkoli dnes často označujeme migraci za něco nového, faktem zůstává, že tito lidé urazili značnou vzdálenost, než se dostali do Stonehenge,“ řekl BBC jeden ze spoluautorů studie, doktor Rick Schulting.

Podle Schultinga byli mezi pohřbenými rovnoměrně zastoupeni muži i ženy. Společné ovšem měli to, že pocházeli z vyšších společenských vrstev.  „Muselo se jednat o velmi důležité lidi. Stonehenge kdysi jako místo posledního odpočinku znamenalo totéž, co později například Westminsterské opatství,“ uzavírá.