Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Vědci objevili první planetu v 'obyvatelné' zóně

Washington – Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) objevil první planetu v „obyvatelné zóně“, v níž na jejím povrchu může existovat voda v tekutém skupenství.

5.12.2011 1

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Planetu objevil vesmírný dalekohled Kepler spolu s 1000 novými planetárními kandidáty. Jmenuje se Kepler-22b a obíhá kolem hvězdy podobné Slunci, oznámili dnes astronomové z NASA.

„Jde o významný milník na cestě k nalezení dvojčete Země,“ řekl vědec Douglas Hudgins z americké vesmírné agentury. „Výsledky dalekohledu Kepler nadále ukazují důležitost vědeckých misí NASA, jež se snaží zodpovědět některé z největších otázek ohledně našeho místa ve vesmíru,“ dodal.

Kepler objevuje planety a kandidáty na planety měřením změn jasnosti hvězd, kolem kterým se planty pohybují. Na ověření, zda jde o planety, jsou přitom potřeba nejméně tři „průchody“ kolem hvězdy. Výsledky se pak ověřují pomocí pozemských dalekohledů a Spitzerova vesmírného teleskopu.

„V případě této planety se na nás usmálo štěstí,“ uvedl William Borucki z Amesova výzkumného střediska NASA, v němž vedl tým, který planetu objevil. „První průchod (Keplera-22b) jsme zachytili jen tři dny po uvedení sondy Kepler do provozu. Určují poslední průchod jsme zaznamenali loni touto dobou,“ dodal.

600 světelných let od Země

NASA poprvé o planetě informoval letos v únoru spolu s dalšími planetárními kandidáty v obyvatelných zónách. Kepler-22b je prvním z těchto těles, jež se podařilo potvrdit jako planetu. Nachází se 600 světelných let od Země, uvedla NASA. Krouží kolem planety připomínající Slunce, byť je o něco menší a chladnější. Jeden oběh trvá 290 dní. Vědci zatím nevědí, jaký má planeta povrch.

Kepler je první sondou vyslanou americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled obíhá okolo Slunce a sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156.000 hvězd. Dosud objevil přes 2000 těles, která by mohla být planetami.

5.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
Předvolební debata v deníku 19.10.2017

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

osvobozené Rakká

Osvobozené, ale v troskách. Syrské město Rakká bylo během bojů úplně zničeno

V Olomouci se střetli fanoušci Kodaně a Zlína, vzduchem létaly dlažební kostky

/VIDEO/ Čtvrteční fotbalový zápas evropské ligy mezi Zlínem a Kodaní v Olomouci se neobešel bez problémů.

O obchodu se zatím bavit nebudeme, odmítla Merkelová Mayovou

Německá spolková kancléřka Angela Merkelová a nizozemský premiér Mark Rutte zamítli žádost britské premiérky Theresy Mayové, aby se téma jednání o brexitu přesunulo na obchod.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Nejstarší česká univerzita dnes volí nového rektora

Univerzita Karlova v Praze bude dnes volit rektora. Funkci šéfa největší a nejstarší univerzity v Česku obhajuje současný rektor Tomáš Zima, který školu vede od února 2014. Proti němu kandiduje biolog Jan Černý, který je od roku 1990 prvním kandidátem na rektora z přírodovědecké fakulty.