Deník

Vědci objevili systém se třemi planetami vhodnými pro život

Mys Canaveral (USA) – Američtí vědci ve vzdálenosti 22 světelných let od Země objevili systém o nejméně šesti planetách, z nichž tři jsou v takzvané obyvatelné zóně. Dnes o tom informovala agentura Reuters. Obyvatelná zóna je oblast kolem hvězdy, ve které jsou podmínky vhodné pro výskyt života.

26.6.2013 2

Ilustrační fotoFoto: čtk

„Tohle je poprvé, kdy byly objeveny tři planety, které tuto zónu obíhají ve stejném systému," uvedl v prohlášení astronom Paul Butler z washingtonského vědeckého institutu Carnegie (CIW).

Zmíněný planetární systém vědci znají již z minulosti. Doposud se ale domnívali, že hvězdu označovanou jako Gliese 667C obíhá trojice planet. Z dřívějších pozorování zařadili jednu z planet do obyvatelné zóny, kde teploty umožňují výskyt vody v kapalném skupenství. Tato planeta a její dvě nově objevené příbuzné jsou větší než Země a menší než Neptun.

Nový objev podle vědců zvýšil šance nalezení planety typu Země, kde jsou podmínky vhodné pro vývoj života.

„Místo sledování deseti hvězd, abychom našli jedinou potenciálně obyvatelnou planetu, můžeme nyní hledět na jedinou hvězdu, kde máma šanci najít několik takových planet," prohlásil astronom Rory Barnes z Washingtonské univerzity.

Vědci své poznatky o Gliese 667C přehodnotili na základě nových pozorování a opětovné analýzy dostupných dat. Z nich vyplývá, že systém má nejméně šest planet, ale odborníci nevylučují existenci sedmé. Navíc se ukázalo, že další dvě planety se pohybují na okraji obyvatelné zóny, takže by také mohly mít podmínky vhodné pro život.

Hvězda se nachází v relativní blízkosti Země, od které ji dělí 207 bilionů kilometrů. Jde o červeného trpaslíka, který má třetinovou velikost Slunce a který je nejmenší hvězdou systému trojhvězdy v souhvězdí Štíra.

26.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
Kandidát na prezidenta ČR Jiří Drahoš se svou manželkou zavítal na hokejový zápas Champions League HC Oceláři Třinec a JYP Jyväskylä.

Drahoše při hokejovém zápase v Třinci část publika vypískala

Nehoda na dálnici D1 u Tvarožné na Brněnsku.

Sníh komplikuje dopravu. Policie zavřela cestu přes Harrachov do Polska

Potápěči objevili v Mexiku nejdelší zatopenou jeskyni světa. Podívejte se

Objev světového významu. Mexičtí speleologové našli systém podvodních jeskyní s celkovou délkou 347 kilometrů, který je zatím největší zatopenou jeskyní na světě. Podle archeologů objasňuje některé momenty historie májské civilizace.

USA přemístí ambasádu do Jeruzaléma již do konce roku, tvrdí izraelský premiér

Izraelský předseda vlády Benjamin Netanjahu se ve středu na oficiální návštěvě Indie nechal slyšet, že Spojené státy do konce tohoto roku přemístí své velvyslanectví z Tel Avivu do Jeruzaléma. Spojené státy ale informaci prozatím nepotvrdily. Zprávu přinesla CNN.

Babiš vyzval Okamuru, aby nestrašil lidi. Povinné migrační kvóty ale odmítne

Vláda podle svého předsedy Andreje Babiše (ANO) udělá vše proti povinným kvótám na uprchlíky nebo proti přerozdělování žadatelů o azyl, které plánuje EU. Premiér to dnes uvedl ve sněmovně v úvodu debaty nad návrhem unijní reformy azylové politiky. Diskusi prosadilo hnutí SPD.

Pro Drahoše je většina voličů, kteří hlasovali pro neúspěšné kandidáty

/ANKETA/ Zhruba tři čtvrtiny voličů většiny nepostupujících kandidátů na prezidenta by ve druhém kole volby daly hlas Jiřímu Drahošovi. Vyplývá to z průzkumu agentur STEM/MARK a Median pro Institut pro Demokracii 21.

>