Deník

Vědci objevili systém se třemi planetami vhodnými pro život

Mys Canaveral (USA) – Američtí vědci ve vzdálenosti 22 světelných let od Země objevili systém o nejméně šesti planetách, z nichž tři jsou v takzvané obyvatelné zóně. Dnes o tom informovala agentura Reuters. Obyvatelná zóna je oblast kolem hvězdy, ve které jsou podmínky vhodné pro výskyt života.

26.6.2013 2

Ilustrační fotoFoto: čtk

„Tohle je poprvé, kdy byly objeveny tři planety, které tuto zónu obíhají ve stejném systému," uvedl v prohlášení astronom Paul Butler z washingtonského vědeckého institutu Carnegie (CIW).

Zmíněný planetární systém vědci znají již z minulosti. Doposud se ale domnívali, že hvězdu označovanou jako Gliese 667C obíhá trojice planet. Z dřívějších pozorování zařadili jednu z planet do obyvatelné zóny, kde teploty umožňují výskyt vody v kapalném skupenství. Tato planeta a její dvě nově objevené příbuzné jsou větší než Země a menší než Neptun.

Nový objev podle vědců zvýšil šance nalezení planety typu Země, kde jsou podmínky vhodné pro vývoj života.

„Místo sledování deseti hvězd, abychom našli jedinou potenciálně obyvatelnou planetu, můžeme nyní hledět na jedinou hvězdu, kde máma šanci najít několik takových planet," prohlásil astronom Rory Barnes z Washingtonské univerzity.

Vědci své poznatky o Gliese 667C přehodnotili na základě nových pozorování a opětovné analýzy dostupných dat. Z nich vyplývá, že systém má nejméně šest planet, ale odborníci nevylučují existenci sedmé. Navíc se ukázalo, že další dvě planety se pohybují na okraji obyvatelné zóny, takže by také mohly mít podmínky vhodné pro život.

Hvězda se nachází v relativní blízkosti Země, od které ji dělí 207 bilionů kilometrů. Jde o červeného trpaslíka, který má třetinovou velikost Slunce a který je nejmenší hvězdou systému trojhvězdy v souhvězdí Štíra.

26.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 2

SERVIS

Hlavní vyjednavač EU pro brexit Michel Barnier
AKTUALIZUJEME

Ministři EU podpořili návrh brexitu. Barnier: Je spravedlivý a vyvážený

Německá policie zasahuje v Bochumi, na čerpací stanici drží ozbrojený muž rukojmí
AKTUALIZUJEME

Policejní manévry v Bochumi. Ozbrojený muž držel na benzínce rukojmí

V Ústí do sebe narazily autobus s trolejbusem. Osm lidí je zraněných

/FOTOGALERIE/ Už osm zraněných si vyžádala dopravní nehoda autobusu a trolejbusu v Tovární ulici v Předlicích v Ústí nad Labem na odbočce k hypermarketu Globus. Původní avizovaný počet byl o dva nižší.

Tramvaje z plzeňské Škody začaly jezdit v Turecku. Zvládnou i jízdu bez trolejí

Plzeňská firma Škoda Transportation úspěšně dotáhla do konce další zakázku. Za 26 milionů eur (přibližně 675 milionů korun) dodala pro osmisettisícové turecké město Eskişehir čtrnáct tramvají typu ForCity. Od pražské verze se nová vozidla liší designem, rozchodem i schopností jízdy na baterie.

Ostravské letiště prohrává boj s polskou konkurencí. Je třeba změnit strategii

/FOTOGALERIE/ To, že Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově nestačí na polskou konkurenci, ví v regionu prakticky každý, kdo chce někam cestovat. Nyní se konečně k problému staví čelem i majitel Moravskoslezský kraj. Deníku to potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka.

Skandál v Nissan Renaultu. Po šéfovi automobilky jde policie kvůli zpronevěře

Automobilový magnát Carlos Ghosn čelí v Tokiu policejnímu vyšetřování. Šéf automobilky Nisan Renault je podezřelý z toho, že zneužil firemní peníze pro soukromé účely. Zpráva, kterou přinesl japonský deník Asahi, způsobila šok. Akcie Renaultu spadly na tříroční minimum a management Nissanu požaduje, aby byl Ghosn okamžitě zbaven funkce.