Deník

Vědci po letech objevili nový druh savce, mývalovitou šelmu

Washington - Američtí vědci dnes oficiálně ohlásili vzácný objev: nový druh savce. Plachá mývalovitá šelma žije v horských lesích Jižní Ameriky a přírodovědci ji nazvali olinguito. Zvíře bylo již v minulosti lidem známé, zaměňovali je však za příslušníky již popsaných druhů, upozorňuje britský list Daily Mail.

15.8.2013 2

Mývalovitá šelma olinguitoFoto: čtk

Olinguito váží okolo jednoho kilogramu a pobývá v lesích Ekvádoru a Kolumbie. Živí se stromovými plody i menšími živočichy a vylézá především v noci, což dlouhá léta ztěžovalo jeho identifikaci. Podle vědců toto zvíře s hnědooranžovou huňatou srstí lidé znají už více než sto let, ale pletli si jej s jinými druhy zvířat. Jeden z olinguitů žil podle agentury AP dokonce před časem ve washingtonské zoologické zahradě pod označením běžného druhu savce.

"Objev olinguita nám ukazuje, že svět není dosud zcela prozkoumán, jeho nejzákladnější tajemství nejsou odhalena," řekl dnes novinářům Kristofer Helgen z washingtonského vědeckého centra Smithsonian Institution, které objev oznámilo. "Tak trochu se skrýval přímo před našima očima," dodal Helgen.

Zatímco nové druhy hmyzu či nižších forem živočichů vědci objevují poměrně často, u savců k tomu dospějí jednou za několik let. Mezi poslední objevy patří podvodní šelma z Madagaskaru či několik druhů krys z Indonésie. Na západní polokouli se však nepodařilo nový druh savce podle Helgena popsat již 35 let.

Než mohli prohlásit za nový druh olinguita, museli mu ve Washingtonu změřit lebku a prohlédnout zuby a kůži, aby ji porovnali s již popsanými druhy. Ve srovnání s mývalem a nejvíce příbuzným druhem olingo je nový savec menší, má jiný tvar lebky a jeho srst je hustší, uvedli výzkumníci. Po potvrzení objevu jej vědecky "pokřtili" jako Bassaricyon neblina.

15.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
Jaroslava Němcová.

Nová ministryně Jaroslava Němcová chce řešit důchody a dávky

Plynárenské zařízení v Baumgarten an der March

Exploze v Rakousku přerušila dodávky plynu do 4 zemí. V Itálii je stav nouze

Trumpe, selhal jsi v ochraně svého národa, napsal Bangladéšan před útokem

/VIDEO/ Muž, který se v pondělí ráno pokusil o teroristický čin na největším autobusovém terminálu ve Spojených státech, předtím napsal na Facebook vzkaz prezidentovi USA Donaldu Trumpovi. Stálo v něm, že prezident selhal při ochraně své země. Akayed Ullah byl v úterý obviněn policií a prokuraturou z terorismu.

Politika polské vlády se nezmění, prohlásil nový premiér Morawiecki

Na společném zasedání obou komor polského parlamentu dnes nový premiér Mateusz Morawiecki zdůraznil, že se politika polské vlády nijak nezmění a nadále se bude soustředit na podporu rodin. Vládu našich severních sousedů v současnosti řídí strana Právo a spravedlnost (PiS). Morawiecki ve funkci vystřídal Beatu Szydlovou, která je nyní vicepremiérkou.

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.