„Doufáme, že to otevře cestu k mnoha novým možnostem objevů nových léčiv,“ řekl Kevin Weeks ze Severokarolínské univerzity, který stál v čele výzkumného týmu.

U viru HIV, který je hlavní příčinou pandemie AIDS, je stejně jako u viru chřipky, hepatitidy C nebo obrny, nositelkou genetické informace molekula kyseliny ribonukleové RNA, která umožňuje tvorbu bílkovin. U většiny organismů a u savců je nositelkou genetické informace kyselina deoxyribonukleová DNA. Genetické informace obsažené v RNA jsou ale komplexnější.

Pomůže dalším výzkumům

Nová chemická metoda amerických vědců, nazvaná SHAPE, nejenže jako jiné metody, například krystalografie, umožní zachytit přesnou pozici každého atomu, ale obsáhne větší záběr, větší obrázek, a to nejen na úrovni atomů. „Začínáme zároveň chápat i různé úskoky genomu, které umožňují, že lidské tělo virus nerozezná,“ řekl Kevin Weeks. Nová metoda podle vědců umožní jakýsi „letecký pohled“ vysokého rozlišení na architekturu genomu viru a jeho možné funkce.

Velmi důležité podle vědců také je, že nová technika nejenže může přispět k objevu nových léků proti samotnému fatálnímu viru, ale může být použita i při hledání nových léků proti takovým na první pohled banálním onemocněním, jako je například obyčejné nachlazení.