Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Vědci se blíží k oživení mamutů, analyzovali nové vzorky DNA

New York – Vědci se přiblížili o další krok k možnému oživení mamutů, obrovitých býložravých savců, kteří vyhynuli na konci doby ledové. Podle informace časopisu Current Biology se podařilo proniknout hluboko do genetického kódu dvou jedinců a získané informace jsou mnohem bohatší, než při prvním podobném pokusu v roce 2008.

24.4.2015 4

Ilustrační fotoFoto: čtk

Vědci analyzovali DNA mamuta, který žil před 45.000 lety na severovýchodě Sibiře, a dalšího, který před 4300 lety spásal skromné porosty na Wrangelově ostrově v ruském sektoru Severního ledového oceánu. Genetický materiál byl získán ze zubů a měkkých tkání.

Právě Wrangelův ostrov byl posledním místem, kde mamuti žili. Na severu Ruska byly jejich kostry ve věčně zmrzlé půdě dobře zachovány a často jsou předmětem vědeckých výzkumů.

Cílem těchto výzkumů by podle některých odborníků mohlo být oživení mamuta, což je ale plán, s nímž mnozí – zejména z etických důvodů – nesouhlasí. Je prý navíc velmi nejisté, že by se něco takového mohlo podařit.

Pro Love Dalena ze Stockholmu, autora nynější studie o mamutech, není oživení tohoto tvora cílem. „Náš genom nás přiblížil o kriticky důležitý krok k oživení mamuta. Bylo by asi skvělé, kdyby se to podařilo. Nejsem si ale jist, zda by to bylo vhodné," uvedl.

Podle jeho kanadského kolegy Hendrika Poinara by bylo přípustné, aby byli mamuti znovu vpuštěni do přírody. „Kdyby byli jen vystaveni v zoologických zahradách, ničemu by to neprospělo," konstatoval.

24.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
Předvolební debata Deníku probíhala 19. října v Aviatice.

Všechny karty na stůl. Zde jsou priority hlavních politických stran

Londýnské City, místo, kde sídlí světové finanční instituce.

Bankovní gigant Goldman Sachs by mohl odejít z Londýna, naznačil jeho šéf

Osvobozené, ale v troskách. Syrské město Rakká bylo během bojů úplně zničeno

Město Rakká, které představovalo hlavní syrskou pevnost Islámského státu, bylo dobyto, ale je zničené, plné výbušnin a bez elektřiny a tekoucí vody.

Tomáš Zima povede Univerzitu Karlovu další čtyři roky

Akademický senát Univerzity Karlovy dnes zvolil staronovým rektorem školy Tomáše Zimu. Získal 51 hlasů ze 68 platných, pro své zvolení potřeboval hlasů 36. Jeho protikandidáta z přírodovědecké fakulty Jana Černého podpořilo 17 senátorů.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Weinstein přišel o členství v Britském filmovém institutu

Americký producent Harvey Weinstein přišel o další poctu. Po americké filmové akademii ho zbavil členství také Britský filmový institut. Důvodem je Weinsteinův sexuální skandál.