Deník

Vědci sestavili první mapu vesmíru z doby před 11 miliardami let

Londýn – Mezinárodní tým vědců sestavil první mapu vesmíru, jak podle jejich zjištění vypadal před 11 miliardami let. Výsledek své práce zveřejnili v aktuálním čísle časopisu Astronomy & Astrophysics. O závěrech jejich zkoumání napsala agentura Reuters.

14.11.2012

Ilustrační fotoFoto: NASA

Mapa vychází z bádání astronomů nad tím, jakým způsobem se vesmír vyvíjel od takzvaného velkého třesku až do dnešních dob. Podle vědců přišla po období rychlé expanze trvajícím zhruba tři miliardy let doba, kdy se rozpínání vesmíru začalo zpomalovat.

„Pokud bychom viděli vesmír jako horskou dráhu, tak se dnes nacházíme v pohybu dolů a stále nabíráme rychlost. Naše nové měření říká více o době, kdy byla dráha na cestě do kopce a rozpínání vesmíru bylo zpomalováno gravitací," řekl Reuters jeden z autorů studie Mat Pieri z britské Portsmouthské univerzity.

Tým 63 vědců z devíti zemí sestavil vesmírnou mapu pomocí světla vyzařovaného zhruba 50.000 vesmírnými tělesy označovanými jako kvasary, které cestou k zemi prochází oblaky vodíku, jež světlo různým způsobem pohlcují.

Astronomové se již delší dobu shodují na tom, že klíčovou roli ve vývoji vesmíru hraje takzvaná temná hmota a temná energie, o jejíž podstatě toho vědci dosud s jistotou vědí jen velmi málo. Vědci odhadují, že dohromady tvoří 96 procent celého vesmíru. Nová studie přináší myšlenku, že tato takzvaná temná energie byla vytvořena během rozpínání vesmíru právě v době po počáteční rychlé expanzi.

14.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
Prezident Miloš Zeman jmenoval 13. prosince na Pražském hradě menšinovou vládu Andreje Babiše.

Babiš o migračních kvótách: EU znovu Česko nepřehlasuje

Praha. Ilustrační foto.

Praha slaví stříbrnou svatbu s UNESCO

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

Merkelová jednala se Schulzem. Velká koalice je na spadnutí

Ve hře o německou vládu se vyjasňuje. Ve středu večer došlo k napjatě očekávanému setkání Angely Merkelové s představiteli SPD. Šéfka CDU/CSU jednala s šéfem SPD Martinem Schulzem dvě a půl hodiny, diskuze byla údajně "otevřená a prodchnutá důvěrou". Německá média hovoří o důležitém kroku k vytvoření velké koalice.

Bad Boy světové reklamy se vrátil. Oliviero Toscani je zpátky v Benettonu

Slavný tvůrce kontroverzních světových kampaní z 80. a 90. let se vrátil zpátky do firmy, která ho proslavila. Oliviero Toscani začíná opět vytvářet reklamní kampaně firmy United Colors of Benetton. A hned první kampaň jakoby připomínala nedávnou českou kauzu.

Malík je novým šéfem fotbalu. Reakce? Úleva i slova o ostudě

Martin Malík má za sebou první den v roli šéfa českého fotbalu. Strávil jej poradami v sídle na Strahově, ale také si už vyslechl první komentáře.