Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Vědci údajně našli rizikový gen migrény

Londýn – Mezinárodní tým vědců objevil rizikový gen běžné migrény. Vědci od analýzy spočívající na vyšetření 50.000 testovacích osob očekávají nové cesty k pochopení vzniku migrén a tím také umožní vznik nových léčebných postupů a medikamentů. Tým vedený Aarnem Palotiem z britského ústavu Wellcome Trust Sanger zveřejnil svůj objev genu migrény v odborném časopise Nature Genetics.

29.8.2010

Ilustrační fotografie.Foto: Profimedia.cz

Objev týmu zahrnujícího odborníky z Finska, Německa a Nizozemska zjistil, že pacienti s určitým druhem varianty DNA zasahující do regulace určitých mozkových chemikálií jsou vystaveni většímu riziku vzniku migrén. Z toho podle vědců vyplývá, že nárůst této chemikálie typu glutamátů může hrát roli v mechanismu migrén.

Další výzkum by se měl zaměřit na zkoumání variant DNA a jejich působení na geny v okolí, aby bylo možné zjistit, jak migrény vznikají. Bude také třeba zkoumat další možné genetické vazby.

Již dříve byly objeveny geny dávané do souvislosti s velmi vzácnými a extrémními formami migrén. Tentokrát se však objev týká právě „běžné“ bolesti hlavy.

Migrény postihují v průmyslových zemích v průměru každou šestou ženu a každého dvanáctého muže. Tím se migréna stává v Evropě a v USA nemocí, na jejíž tlumení či léčení utratí trpící nejvíce peněz. V roce 2009 se na tlumení migrény prodala léčiva za 2,6 miliardy dolarů (asi 50,3 miliardy Kč), uvedla agentura Reuters.

29.8.2010 VSTUP DO DISKUSE

Národ krabičkářů. Čeští zaměstnanci si nejčastěji nosí k obědu jídlo z domova

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Evropský soud: minimální výška coby podmínka pro přijetí k policii omezuje ženy

Požadování téže minimální výšky pro muže i ženy, ucházející se o práci u policie, je pro ženy diskriminující. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie.

Úmrtí europoslance Ransdorfa prošetřila policie. Nic protiprávního nezjistila

Pražská policie odložila prošetřování okolností úmrtí europoslance Miloslava Ransdorfa (KSČM) s tím, že nezjistila nic protiprávního. Dnes to uvedl policejní mluvčí Tomáš Hulan. Ransdorf náhle zemřel loni v lednu ve věku 62 let. O prošetření smrti usilovala politikova rodina, která skon dávala do souvislosti s Ransdorfovým zadržením ve Švýcarsku.

Miliardář Soros převedl většinu svého zbylého jmění na Fond otevřené společnosti

Investor George Soros převedl 18 miliard dolarů na jím založenou síť neziskových organizací Fond otevřené společnosti, která je podle mediálních ohlasů druhou největší filantropickou grantovou skupinou v USA. Částka představuje většinu odhadovaného Sorosova jmění.

Úroky hypoték v září vzrostly. Za celý rok se čekají rekordní objemy

V září vzrostla průměrná úroková sazba u hypotečních úvěrů na 2,04 procenta. Objemy i počty oproti srpnu ale klesly. V průběhu let byl přitom častěji větší zájem o hypoteční úvěry v září než v srpnu. V devátém měsíci letošního roku počty sjednaných hypoték meziměsíčně klesly o 274 smluv na 8235.