Deník

Vědci vypěstovali z plicních buněk funkční plíci

USA – Američtí vědci dokázali vypěstovat z plicních buněk funkční orgán. Umělá plíce sice nepracovala dokonale a selhala po šesti hodinách od implantace pokusné kryse, podle odborníků však přesto tento pokus může znamenat výrazný krok k vývoji náhradních orgánů z pacientových vlastních buněk. O výzkumu informoval odborný časopis Nature Medicine.

14.7.2010 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

Bostonští vědci odebrali několik krysích plicních buněk, aby získali základní stavební kámen budoucího orgánu. Zvířecí buňky poté v bioreaktoru smíchali s několika druhy lidských plicních buněk. Buňky následně nechali vyrůst pod tlakem, který připomínal podmínky uvnitř těla, aby plíce mohla vůbec fungovat.

Vědcům se podařilo v bioreaktoru vypěstovat orgán, který obsahoval několik typů buněk, stejně jako je tomu v plicích. Umělou plíci implantovali zpět pokusné kryse a orgán vydržel pracovat šest hodin, byť nedokonale.

Velký pokrok

Výsledek pokusu znamená další pokrok při vývoji umělých orgánů z tělních buněk. V červnu se jinému vědeckému týmu podařilo vypěstovat umělou plíci, která po implantování do těla krysy fungovala dvě hodiny.

Pokud by se podařilo na pokus navázat a vypěstovat plně funkční orgány, podle vědců by to znamenalo velký pokrok v transplantační medicíně. „Transplantace plic je jediným řešením pro pacienty v konečném stadiu plicních nemocí. Stejně jako u jiných orgánů je však nabídka dárců plic omezená,“ uvedli autoři výzkumu. V USA se podle nich dočká transplantace pouze každý čtvrtý pacient, který ji potřebuje.

14.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
Zástupci Pirátů sledují výsledky sněmovních voleb, Ivan Bartoš. 21. 10. 2017

Lídr Pirátů Bartoš: S ANO žádná koalice nebude

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

České parlamentní volby zaznamenala mnohá světová média. Přinášíme vám výběr z jejich ohlasů.

ANO jasně vyhrálo volby. Babiš chce silnou a stabilní vládu

Vítěz voleb Andrej Babiš na prvním setkání s novináři uvedl, že bude jednat s všemi stranami, které se dostaly do sněmovny. "Na prvním místě je zvolení předsedy sněmovny a dalších orgánů, teprve pak budeme mluvit o vládě. Chtěl bych ale, aby byla funkční co nejdříve a byla stabilní," uvedl šéf hnutí ANO.

Prezidentské kandidáty překvapil velký pád ČSSD. Obavy mají u SPD

Některé uchazeče o Pražský hrad překvapil výrazný propad sociální demokracie, úspěch hnutí ANO očekávali. Řekli to v reakci na výsledek sněmovních voleb.

Koalici by měli utvořit ANO a ODS, říká politolog Charvát

/ROZHOVOR/ Jak výsledky ovlivní podobu dolní komory Parlamentu ČR? Deník se ptal politologa Jana Charváta z Karlovy univerzity. „Možnější variantu vidím tichou podporu menšinové vlády ANO ze strany ODS,“ řekl Charvát Deníku. Politolog rovněž zmínil úlohu Václav Klause mladšího (ODS), který získal víc preferenčních hlasů než předseda ODS Petr Fiala.