Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Vědci zaznamenali explozi hvězdy na hranici vesmíru

Londýn – Skupina astronomů objevila zřejmě zatím nejvzdálenější explozi, jakou dosud lidské oko spatřilo. Vysoce energetické záření údajně vyslala rozpadající se hvězda, která se nachází na samém okraji viditelného vesmíru.

27.5.2011 1

Ilustrační obrázekFoto: Archiv hvězdárny

Oznámil to ve čtvrtek v Londýně jeden z objevitelů exploze Andrew Levan.

Hvězdnou explozi zaznamenaly poprvé družice americké NASA v dubnu roku 2009, ale teprve tento týden se vědcům po vyčerpávajících výpočtech podařilo lokalizovat výbuch do vzdálenosti 13 miliard světelných let. K rozpadu hvězdy tedy došlo v době, kdy vesmír prožíval svá „mladá léta“.

Astronomové, kteří objev zanedlouho oznámí v časopisu Astrophysical Journal, stanovili s devadesátipro­centní pravděpodobností, že ke sledované explozi došlo 13,11 až 13,16 bilionu světelných let od Země.

Někteří vědci objev zpochybňují. Tvrdí, že hvězda vybuchla ve vzdálenosti, o níž dnešní věda nemá moc informací. „Tohle žuchnutí bylo až na hranici, bůhví, co se tam všechno děje,“ komentoval objev Richard Ellis, profesor astronomie z Kalifornie.

Čtěte také: USA v dubnu zaznamenaly dosud nejsilnější explozi ve vesmíru

27.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si minisytryně Katla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

VIDEO: Okamura nabídl pomoc Šlechtové. Vysloužil si polibek

Čtvrteční superdebata Deníku se nenesla jen ve vážném duchu. Do koalice by strany přítomných deseti zástupců nešly, ale lidsky se prý mají rádi.

Mladí se derou vpřed. Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku

Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku ve své historii. Po koaličních jednáních, která se táhnou již téměř měsíc, se vítězné strany voleb konečně dohodly. 37letá Jacinda Ardenová, v pořadí třetí a nejmladší žena ve vedení ostrovní země, dnes oznámila, že bude sestavovat vládu. Mladí lidé, kteří nedosáhli 40 let se ve vrcholové politice objevují čím dál častěji.

Video veřejného znásilnění z Konga kolovalo na sítích. Bojuje se ženskými těly

Sedmiminutové video, ukazující nahou ženu, která je znásilněna, zmlácena a nakonec sťata před plným náměstím v jednom z měst v Demokratické republice Kongo (DRK) kolovalo na sociálních sítích několik měsíců, než bylo oficiálně staženo na apel televize France 24. Jak píše server CNN, tato znásilnění zapadají do širšího příběhu, který se datuje do 19. století.