Máme vrozené předpoklady k tomu, abychom se řídili radami celebrit ve sféře zdraví? A proč to děláme, když někdy to, co celebrity říkají, může být nebezpečné? Těmito otázkami se vědci z kanadské McMaster University zabývali, aby odhalili mechanismy tohoto jevu. Zkoumali, jak celebrity ovlivňují lidi, a to od ekonomiky po marketing, od psychologie po sociologii, a to od roku 1806 až dodnes. Zvláště se pokusili pochopit, jak si slavné osobnosti získávají důvěryhodnost jako „zdravotní poradci" a proč je široká veřejnost následuje.

„Celebrity dávají zdravotní rady pravidelně a veřejnost se jimi často řídí. Slavné osobnosti jsou s to zajistit velký ohlas informačním kampaním a mohou shromáždit značné sumy peněz. Jejich rady však nejsou vždy užitečné a někdy jsou dokonce v rozporu s lékařskými doporučeními," upozorňují vědci.

Stačí připomenout bezcenné léky, alternativní medicínu či zkreslené interpretace diagnóz a léčby, které prezentují v televizi a v tisku. To pak vytváří zmatek a má to vážné dopady na miliony lidí ve světě.

Nejvýraznějšími příklady osobností, které pomohly vědě, jsou herec Michael J. Fox a zpěvák Elton John. Foxovi se podařilo získat přes 350 milionů dolarů (6,4 miliardy Kč) na výzkum Parkinsonovy choroby a Elton John shromáždil přes 300 milionů dolarů (5,4 miliardy Kč) na boj proti AIDS.

Pomýlené rady celebrit

Na druhé straně však stojí pomýlené rady hojně zveřejňované tiskem a televizí, které mají negativní vliv na veřejnost. Například modelka časopisu Playboy Jenny McCarthyová řekla, že očkování může vyvolat autismus, televizní hlasatel Michael Parkinson zdůraznil, že dokáže-li muž močit na zeď z dálky asi jednoho metru, nebude mít rakovinu prostaty. Herečka Gwyneth Paltrowová v roce 2007 na konferenci o rakovině prohlásila, že si ničí „zhoubné geny" způsobující nádory tím, že pojídá bio potraviny.

Na druhé straně však je třeba připomenout užitečné rady a dobré příklady. Když zpěvačka Kylie Minogueová informovala veřejnost o své rakovině prsu, kterou se podařilo vyléčit, vzrostl jen v Austrálii počet vyšetření mammografem o 40 procent. Moderátorka Katie Couricová v roce 2000 v americké televizi NBC zveřejnila výsledky své kolonoskopie s úmyslem přispět k tomu, aby lidé využívali tohoto vyšetření tlustého střeva, s jehož pomocí lze zavčas diagnostikovat rakovinu. Měsíc poté vzrostl ve Spojených státech počet těchto testů o 21 procent.

Stádový efekt

Podle vědců vděčí celebrity za své úspěchy na poli „zdravotních poradců" mnoha faktorům. Jde o stádový efekt, kdy lidé mají přirozenou tendenci následovat druhé. Pak tu jde o jakousi „svatozář důvěryhodnosti", která se vznáší nad některými osobnostmi, takže se lidé mohou řídit jejich radami i v takových sférách, v nichž celebrity nemají žádnou kompetenci. Ostatně mnohé celebrity vystupují jako důvěryhodné a znalé věci a vychvalují své vlastní názory či některé medicínské produkty a přitom tvrdí, že jsou dobře informovány.

„Moc celebrit lze využívat pro šíření informací o těch nejlepších výzkumech, ale také pro propagaci bezcenných produktů a léků," uvádí Steven Hoffman, epidemiolog z McMaster University. „Proto je třeba, aby slavné osobnosti pozorně zvažovaly vlastní rady a důsledky, jaké mohou mít na zdraví lidí. Na druhé straně je třeba pochopit mechanismy, na jejichž základě se mnozí lidé pro něco rozhodují, aby toho bylo možno využívat k informativním kampaním, jež by lidem pomáhaly chránit si své zdraví," dodává.