Skupina expertů zkoumá genetické mutace, které určují, do jaké výšky konkrétní jedinec doroste. Ačkoli geny odpovědné za tělesnou výšku jsou známé už delší dobu, dal se z nich vzrůst předpovědět jen velmi přibližně. Nyní ale odborníci odhalili způsob, jak odhad výšky na základě konkrétních genetických mutací zpřesnit.

„Za několik let bude možné vzít vzorek DNA z místa činu a říci policii, jakou má podezřelý výšku nebo ji alespoň poměrně přesně odhadnout," popsal výhody zpřesněné analýzy profesor Tim Frayling z univerzity v anglickém Exeteru.

Vědci své závěry zveřejnili v odborném časopise Nature Genetics. Vycházeli přitom z genetických dat sesbíraných od 250.000 lidí a identifikovali 700 genetických variací, které podle nich výšku ovlivňují. Díky tomu prý budou schopni uklidnit třeba rodiče, kteří mají starosti s malým vzrůstem svých dětí a říci jim, jestli jejich potomek ještě vyroste. Pomůže to i v léčbě nemocí, které s tělesným vzrůstem souvisejí, jako je například osteoporóza či srdeční choroby.