Deník

Vědci zkoušejí metodu, jak určit výšku člověka z DNA

Londýn – Policie bude mít možná už brzy v rukou novou metodu, s jejíž pomocí pro ni bude snazší dopadnout pachatele trestných činů. Vědci totiž zkoušejí přijít na to, jak z pouhé analýzy DNA zjistit, jak je člověk vysoký. Pokud tedy vyšetřovatelé najdou na místě činu genetické stopy, budou mít mnohem přesnější představu o tom, po kom mají pátrat, napsal deník The Independent.

7.10.2014

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Skupina expertů zkoumá genetické mutace, které určují, do jaké výšky konkrétní jedinec doroste. Ačkoli geny odpovědné za tělesnou výšku jsou známé už delší dobu, dal se z nich vzrůst předpovědět jen velmi přibližně. Nyní ale odborníci odhalili způsob, jak odhad výšky na základě konkrétních genetických mutací zpřesnit.

„Za několik let bude možné vzít vzorek DNA z místa činu a říci policii, jakou má podezřelý výšku nebo ji alespoň poměrně přesně odhadnout," popsal výhody zpřesněné analýzy profesor Tim Frayling z univerzity v anglickém Exeteru.

Vědci své závěry zveřejnili v odborném časopise Nature Genetics. Vycházeli přitom z genetických dat sesbíraných od 250.000 lidí a identifikovali 700 genetických variací, které podle nich výšku ovlivňují. Díky tomu prý budou schopni uklidnit třeba rodiče, kteří mají starosti s malým vzrůstem svých dětí a říci jim, jestli jejich potomek ještě vyroste. Pomůže to i v léčbě nemocí, které s tělesným vzrůstem souvisejí, jako je například osteoporóza či srdeční choroby.

7.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. Markéta Pekarová Adamová. 21.10.2017

Ze sněmovních stran utratí nejvíc peněz za jeden hlas TOP 09

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

České parlamentní volby zaznamenala mnohá světová média. Přinášíme vám výběr z jejich ohlasů.

ANO jasně vyhrálo volby. Babiš chce silnou a stabilní vládu

Vítěz voleb Andrej Babiš na prvním setkání s novináři uvedl, že bude jednat s všemi stranami, které se dostaly do sněmovny. "Na prvním místě je zvolení předsedy sněmovny a dalších orgánů, teprve pak budeme mluvit o vládě. Chtěl bych ale, aby byla funkční co nejdříve a byla stabilní," uvedl šéf hnutí ANO.

Prezidentské kandidáty překvapil velký pád ČSSD. Obavy mají u SPD

Některé uchazeče o Pražský hrad překvapil výrazný propad sociální demokracie, úspěch hnutí ANO očekávali. Řekli to v reakci na výsledek sněmovních voleb.

Koalici by měli utvořit ANO a ODS, říká politolog Charvát

/ROZHOVOR/ Jak výsledky ovlivní podobu dolní komory Parlamentu ČR? Deník se ptal politologa Jana Charváta z Karlovy univerzity. „Možnější variantu vidím tichou podporu menšinové vlády ANO ze strany ODS,“ řekl Charvát Deníku. Politolog rovněž zmínil úlohu Václav Klause mladšího (ODS), který získal víc preferenčních hlasů než předseda ODS Petr Fiala.