Deník

Velký objev? Astronomové zřejmě našli nový měsíc mimo naši sluneční soustavu

Tým amerických astronomů nejspíše objevil "kandidáta" na měsíc mimo sluneční soustavu. Těleso se svou hmotností a velikostí přibližuje planetě Neptun a krouží kolem planety velikosti Jupitera.

28.7.2017

Ilustrační fotoFoto: NASA

Podle serveru BBC signál detekoval kosmický teleskop Kepler, přičemž astronomové plánují v říjnu uskutečnit další pozorování Hubblovým teleskopem.

Nutno však podotknout, jak píše server Exoplanety, že s exoměsíci je to podobně jako s exoplanetami poněkud terminologicky obtížné. Ve sluneční soustavě je měsícem obří Titan stejně jako balvan o velikosti autobusu. V dalekých vesmírných končinách na nás čekají další komplikace: třeba planety u hnědých trpaslíků, dvojplanety a podobně.

Astronomové však čekají na objev tělesa, které budeme moci označit za měsíc a to bez jakýchkoliv složitějších vysvětlování a dodatků.

Dosud astronomové objevili více než 2000 exoplanet, což jsou planety mimo naši sluneční soustavu a obíhají tedy jiné hvězdy než Slunce. Pátrání po exoměsících, objektech, které obíhají kolem těchto vzdálených planet, probíhají již dlouhodobě, ale dosud nebylo technicky možné tyto objekty rozpoznat.

Největším odborníkem na exoměsíce a jejich hledání je David Kipping, odborný asistent astronomie na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Ten před pár lety založil projekt HEK, jehož cílem bylo hledání exoměsíců v datech z Keplera.

Kipping je však prozatím opatrný: "V tomto okamžiku bychom to mohli popsat jako něco, co je velmi podobné měsíci, na předčasné závěry je ale velmi brzy. Předběžnými výsledky jsme však nadšeni, nicméně musíme počkat ještě na měření Hubblovým teleskopem."

Kandidátský měsíc je známý jako Kepler-1625b I a obíhá kolem planety, která leží zhruba čtyři tisíce světelných let od Země. Mateřská hvězda je mnohem větší než Slunce (až 1,8 krát větší). Samotná planeta je velká jako Jupiter a okolo své hvězdy obíhá s periodou 287 dní. Vzhledem k velikosti měsíce podobné Neptunu jej členové týmu pracovně nazvali "Nepmoon".

Ona velikost je zarážející, jelikož zmínky o podobně velkých exoměsících se v odborné literatuře prozatím nevyskytly. To však nemusí nutně znamenat, že se o měsíc nejedná. Takových objevů, které do té doby nebyly zmapovány bylo za celou historii již několik a jak říká doktor Kipping: "V těchto případech nic není nemožné.“

Také dodal, že téměř pokaždé se stane, že narazí na kandidáta, který projde prvním testem. Posléze však ztroskotá na druhém či třetím testu a tak to jde pořád dokola. V tomto případě však použili všechno, co kdy vymysleli a možný nový měsíc všemi testy prozatím prošel.

"Řekl bych, že je to nejlepší kandidát, kterého jsme kdy měli," dodal Kipping.

Autor: Andrea Gričová

28.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
Pavel Pišťák

Když jdou karty, to klidně čůráte i do lahvičky, říká mariášový matador

V Čechách hrozí tvorba náledí a zmrazků

Průzkum: V prvním kole volby prezidenta by vedl Zeman

V prvním kole přímé volby prezidenta by nyní vedla současná hlava státu Miloš Zeman. Ani on by však nedosáhl na nadpoloviční většinu hlasů nutnou pro okamžité vítězství. Ve druhém kole by pak Zeman sváděl vyrovnaný souboj s bývalým předsedou Akademie věd ČR Jiřím Drahošem.

Havlovi příznivci donesli na Hrad po letech symbol srdce

Dvě stovky lidí vyrazily dnes v podvečer v Praze na vzpomínkový pochod s názvem Srdce na Hrad. Akce se uskutečnila v předvečer výročí úmrtí bývalého prezidenta Václava Havla a měla připomenout jeho odkaz. Účastníci na Hrad donesli velký symbol srdce, který byl s Havlem spojen a který zdobil Hrad v posledních dnech Havlova prezidentování.

V Benátkách se utkaly desítky Santa Clausů ve veslařském závodě

Desítky veslařů převlečených za Santu Clause se o třetí adventní neděli sjelo do Benátek ke každoročnímu závodu na Velkém kanálu, který je hlavní dopravní tepnou města. Happening uspořádala už poosmé italská univerzita Ca 'Foscari.

Týdenní zkrat: Otče náš, nepokoušej nás

Do Vánoc zbývá týden. Před námi je třetí adventní neděle. Celý křesťanský svět se již uklidnil a je ve svátečním očekávání.