Podle serveru BBC signál detekoval kosmický teleskop Kepler, přičemž astronomové plánují v říjnu uskutečnit další pozorování Hubblovým teleskopem.

Nutno však podotknout, jak píše server Exoplanety, že s exoměsíci je to podobně jako s exoplanetami poněkud terminologicky obtížné. Ve sluneční soustavě je měsícem obří Titan stejně jako balvan o velikosti autobusu. V dalekých vesmírných končinách na nás čekají další komplikace: třeba planety u hnědých trpaslíků, dvojplanety a podobně.

Astronomové však čekají na objev tělesa, které budeme moci označit za měsíc a to bez jakýchkoliv složitějších vysvětlování a dodatků.

Dosud astronomové objevili více než 2000 exoplanet, což jsou planety mimo naši sluneční soustavu a obíhají tedy jiné hvězdy než Slunce. Pátrání po exoměsících, objektech, které obíhají kolem těchto vzdálených planet, probíhají již dlouhodobě, ale dosud nebylo technicky možné tyto objekty rozpoznat.

Jsme ve vesmíru sami? NASA objevila deset planet podobných Zemi

Největším odborníkem na exoměsíce a jejich hledání je David Kipping, odborný asistent astronomie na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Ten před pár lety založil projekt HEK, jehož cílem bylo hledání exoměsíců v datech z Keplera.

Kipping je však prozatím opatrný: "V tomto okamžiku bychom to mohli popsat jako něco, co je velmi podobné měsíci, na předčasné závěry je ale velmi brzy. Předběžnými výsledky jsme však nadšeni, nicméně musíme počkat ještě na měření Hubblovým teleskopem."

Kandidátský měsíc je známý jako Kepler-1625b I a obíhá kolem planety, která leží zhruba čtyři tisíce světelných let od Země. Mateřská hvězda je mnohem větší než Slunce (až 1,8 krát větší). Samotná planeta je velká jako Jupiter a okolo své hvězdy obíhá s periodou 287 dní. Vzhledem k velikosti měsíce podobné Neptunu jej členové týmu pracovně nazvali "Nepmoon".

Dobrovolníci před vstupem do stanice
Čínští studenti testují život na jiné planetě. V izolaci stráví 200 dní

Ona velikost je zarážející, jelikož zmínky o podobně velkých exoměsících se v odborné literatuře prozatím nevyskytly. To však nemusí nutně znamenat, že se o měsíc nejedná. Takových objevů, které do té doby nebyly zmapovány bylo za celou historii již několik a jak říká doktor Kipping: "V těchto případech nic není nemožné.“

Také dodal, že téměř pokaždé se stane, že narazí na kandidáta, který projde prvním testem. Posléze však ztroskotá na druhém či třetím testu a tak to jde pořád dokola. V tomto případě však použili všechno, co kdy vymysleli a možný nový měsíc všemi testy prozatím prošel.

"Řekl bych, že je to nejlepší kandidát, kterého jsme kdy měli," dodal Kipping.

Solar Orbiter se Sluncem.
Dílo našich vědců se za pár let dostane téměř na dosah Slunci