Na tiskové konferenci v Moskvě to dnes potvrdili experti vyšetřovací komise Mezistátního leteckého výboru (MAK), která okolnosti tragické havárie několik týdnů analyzovala.

Letecké neštěstí na jaroslavlském letišti Tunošna připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.

Předseda technické komise MAK Alexej Morozov na tiskové konferenci potvrdil dřívější zprávy ruského tisku, že bezprostřední příčinou havárie bylo bezděčné brzdění některého z pilotů. Posádka byla podle Morozova nedostatečně přeškolena ze starších typů Jak-40, kde jsou na podlaze kabiny pilotů opěrky pro podpatek. V novějších typech Jak-42 takové opěrky nejsou, a pokud některý z pilotů ze zvyku nohu o neexistující opěrku opřel, vyvolal brzdný efekt.

Morozov rovněž řekl, že v krvi druhého pilota Igora Ževelova byly zjištěny stopy fenobarbitalu, léku, který je s řízením letadel neslučitelný. Bylo zjištěno, že pilot podstupoval léčbu chorobných neurologických změn, které se projevovaly zpožděnou reakcí rukou a nohou.

Vyšetřovatelé MAK zjistil i řadu dalších vážných pochybení, která provoz osudného letounu doprovázela. Žádná z nich ale neměla zásadnější vliv na okolnosti havárie.