Deník

Vesmírná loď Dragon dorazí k ISS později, motory ale opět fungují

Mys Canaveral - Vesmírná loď Dragon, kterou v pátek vynesla na oběžnou dráhu raketa Falcon 9, pokračuje v cestě k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Potíže s pohonným systémem, které se objevily nedlouho po startu, už se podařilo odstranit, modul se ale k ISS nedostane v plánovaném termínu. Původně měla loď ke stanici dorazit v sobotu po poledni středoevropského času (SEČ), kvůli závadě tam ale nebude dřív než v neděli.

2.3.2013

Ilustrační fotoFoto: čtk

Loď Dragon má k ISS dopravit více než tunu potravin a technického materiálu. Je to už druhá cesta, kterou pro americkou vládu zajišťuje soukromá společnost Space Exploration Technologies, zkráceně SpaceX. Dragon je ve vesmíru už potřetí, předchozí dvě výpravy – jedna zkušební a druhá k ISS – proběhly hladce.

Potíže s pohonným systémem se v pátek objevily necelých deset minut po startu, kdy se modul zhruba 400 kilometrů nad Zemí odděloval od nosné rakety. Šéf společnosti SpaceX Elon Musk na svém twitterovém účtu uvedl, že Dragon měl problémy se třemi z celkem čtyř motorů pohánějících loď. Ty jsou důležité pro manévrování na oběžné dráze a pro správné nastavení solárních panelů Dragonu směrem ke Slunci. Systém údajně zablokoval jejich spuštění.

Menší problém

Na odstranění závady pracovalo kalifornské řídící středisko firmy a pomoc nabídl také americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Po několika hodinách se na dálku podařilo zprovoznit druhý ze čtyř motorů a později i zbylé dva. Musk novinářům řekl, že šlo asi o menší problém, tedy o nic zásadního.

Společnost SpaceX dostala od NASA zaplaceno za to, že Dragon dopraví k ISS náklad zásob. Je to například čerstvé ovoce, potraviny, oblečení nebo čističe vzduchu pro šestičlennou posádku stanice. Zpět na Zemi se má modul vrátit s vesmírnými vzorky k vědecké analýze. SpaceX má s NASA smlouvu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů (asi 31,6 miliardy korun). V rámci kontraktu má podniknout dvanáct letů k ISS.

Raketa Falcon 9 vyrazila na cestu bez posádky v pátek v 16:10 SEČ. Zakladatel společnosti SpaceX, která pro NASA zajišťuje vesmírné lety poté, co dosloužily americké raketoplány, však věří, že se brzy podaří vyslat na upraveném modulu Dragon do vesmíru i lidi. Jeho cílem je dokázat to v roce 2015.

2.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
Juraj Chmiel

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.